به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز چهارشنبه درجلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی قم در سالن جلسات استانداری اظهار کرد: ظرفیت سوادآموزی استان در سال جاری در دوره های سه گانه سوادآموزی 7 هزار و 407 تَن است.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه گروه سنی 10 تا 49 سال باید باسواد شوند، گفت: مدرک ارائه شده به سوادآموزان معادل سوم ابتدایی است و این آمادگی را داریم تا به داوطلبان بالای 49 سال نیز سواد یاد دهیم.
وی علاوه بر سوادآموزی، به مساله آموزشِ افرادِ بزرگسالِ کم سواد نیز تاکید و اظهار کرد: دوره های آموزشی رایانه را برای این افراد برگزار می کنیم و نیاز است تا کتاب هایی در زمینه های گوناگون، ویژه این افراد توسط ناشران و نویسندگان تهیه و تولید شود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: علاوه بر مهارت خواندن و نوشتن، باید افراد کم سواد را در زمینه های گوناگون توانمند سازیم، چرا که این مساله می تواند در کاهش آسیب ها موثر باشد.
وی با اشاره به تعاملات مختلف معاونت سوادآموزی با نهادها و اداره های استان گفت: یک هزار و 700 جلد کتاب، ویژه افرادِ کم سوادِ بزرگسال به 18 کتابخانه عمومی استان و کتابخانه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اهدا کرده ایم.
وی اعلام کرد: توسط سازمان سوادآموزی کشور، اداره کل آموزش و پرورش استان قم در این زمینه در سطح کشور رتبه خیلی خوب و شایسته تقدیر را کسب کرده است و در 5 ماه نخست امسال نیز رتبه اول عملکرد در کشور را داشته ایم.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، با تاکید بر آموزش و سوادآموزی قشرهای مختلف جامعه از نهادها و اصناف استان قم درخواست کرد تا در این زمینه یاریگر این اداره کل باشند.
وی در بخش دیگر سخنان خود به آموزش سوادآموزی اتباع غیرایرانی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 2 هزار و 700 تن بی سواد غیرایرانی در حال آموزش هستند که 260 تن در گروه سنی 10 تا 20 سال قرار دارند.
وی به اجرای طرح هر کارمند یک سوادآموز اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد می شود؛ کارمندانی که در جذب و آموزش به بی سوادان مشارکت دارند، مورد تشویق ویژه قرار بگیرند.

** علی نظری رئیس اداره فرهنگی و تربیتی اداره کل امور زندان های قم نیز دراین جلسه، با بیان این که سال گذشته 200 تن از زندانیان بی سواد، باسواد شده اند، گفت: زندانیان بی سواد الزام به سوادآموزی دارند و در سال جاری نیز کلاس سوادآموزی در زندان قم تشکیل شده است و با همکاری آموزش و پرورش در مقاطع راهنمایی و دبیرستان افرادی در حال آموزش هستند.

** همچنین محمدعلی مقدم خواه معاون توانبخشی بهزیستی قم دراین جلسه با بیان این که برای جامعه هدف برنامه سوادآموزی داریم، اعلام کرد: مبالغی تشویقی نیز برای سوادآموزی این افراد در نظر گرفته شده است.

** مهدی رمضان پناهی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: بر اساس خوداظهاری اتباع در طرح آمایش، حدود 13 هزار تن بی سواد داریم و امسال نیز آمایش در حال انجام است و یکی از آیتم های بررسی شده بحث سوادآموزی می باشد.
همچنین تعدادی دیگر از اعضای شرکت کننده در جلسه، گزارشی از برنامه ها و فعالیت های دستگاه خود در رابطه با امر سوادآموزی بیان کردند.
درحال حاضر حدود 33 هزار تَن در استان قم هنوز از نعمت سواد برخوردار نشده اند.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.