به گزارش ایرنا، عیسی قبادی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج افزود: برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محوریت دانش آموزان در معرض خطر باید در مدارس البرز دنبال شود.
وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در سنین نوجوانی و جوانی اظهارداشت: عواملی در طول زندگی انسان را تهدید می کند که لازم است این عوامل در سنین پایه در کانون مدرسه و خانواده شناسایی شوند.
وی بیان داشت: دانش آموزان را باید از سنین نوجوانی زیر پوشش برنامه های آموزشی در زمینه مسائل اجتماعی و دوران رشد و بحران های دوره نوجوانی ببریم تا آنان با راهکارهای مقابله با این تهدیدها آشنایی پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه ارائه این آموزش ها به دانش آموزان باعث می شود تا با سبک زندگی سالم آشنا شوند، یادآورشد: تربیت انسان های سالم از نظر جسمی و روحی از وظایف آموزش و پرورش و والدین است.
وی نقش پدر و مادر دانش آموزان برای اجرای طرح ها و فراگیری آموزش های مقابله با آسیب های اجتماعی را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و خاطرنشان شد: اگر برای اجرای این طرح ها، نقش تاثیرگذار والدین مورد توجه قرار نگیرد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد .
و برگزاری کارگاههای آموزشی مقابله با آسیب های اجتماعی برای والدین و دانش آموزان را در آموزش و پرورش مهم برشمرد و ادامه داد: برای اجرای طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس البرز ضرورت دارد، دستگاه اجرایی با اداره کل آموزش و پرورس این استان همکاری تنگاتنگی داشته باشند.
معاون اجتماعی دادگستری البرز هم در این نشست گفت: شهرستان نظرآباد پایلوت کشوری طرح نظام مراقبت اجتماعی است لذا این برنامه مهم باید با جدیت با همکاری 19 دستگاه اجرایی در این استان دنبال شود.
مهدی جوهری افزود: در سال تحصیلی گذشته تعداد دوازده مدرسه درشهرستان‌های کرج و نظرآباد به‌صورت آزمایشی این طرح را اجرا کردند.
وی اظهارداشت: در سال تحصیلی 98-97 نیز طرح نماد در همه مدارس شهرستان نظرآباد که حدود140 مدرسه است و تعداد 25 هزار دانش‌آموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در آن تحصیل می‌کنند در حال اجراست.
وی اجرای این طرح در شهرستان نظرآباد را اقدامی مثبت و فرصتی مناسب برای پیشگیری از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی در میان جامعه دانش‌آموزی این شهرستان دانست و تصریح کرد: اعتبارات لازم برای این برنامه ملی پیش‌بینی‌شده است.
وی اضافه کرد: لازم است مسئولان شهری نظرآباد با هماهنگی و همراهی یکدیگر از فرصت به وجود آمده نهایت بهره­ را برده و نسبت به اجرای دقیق آن کوشا باشند.
جوهری با اشاره به اینکه طرح ملی نماد برای 30 هزار دانش آموز البرزی در حال اجراست ، یادآورشد: طرح نماد همه دانش آموزان مدارس شهرستان نظرآباد و 6 مدرسه آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج را تحت پوشش قرار داده است.
وی با بیان اینکه طرح نماد با هدف توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با توجه به پیشگیری رشدمدار در مدارس کشور در حال اجراست،اظهارداشت:گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر با چک‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله اهداف دیگر این طرح آموزشی - مهارتی است.
وی بیان داشت: برنامه ملی نماد به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی می‌تواند از جمله برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در ذیل شاخص مدرسه سالم توجه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی و رفتار پرخطر دانش‌آموزان دارد.
وی گفت : این طرح از آنجایی که به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموازن به ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر است، دارای اهمیت ویژه‌ای است.
وی در ادامه به ویژگی‌های طرح نماد پرداخت و ادامه داد: از جمله این ویژگی ها توجه به عوامل مخاطره‌آمیز است به طوری که هم به آموزش و توانمندی و نیز به کاهش عوامل محیطی توجه دارد.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز گفت: برای نخستین بار در البرز طرح پایگاه توانمند سازی روانی - اجتماعی شهروندان سالم اجتماعی با مشارکت کارشناسان دادگستری ، بهزیستی ، بسیج و پلیس فتا در مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج اجرایی شده است.
فرزاد شعبانی اظهارداشت: آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی بیشترین تاثیر تربیتی را بر روی تک تک افراد جامعه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: تربیت امری خطیر و مستلزم آگاهی و شناخت بالای والدین ، مربیان و مسوولین به ویژه وقتی پای یک نسل و حتی آینده جامعه در میان باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی توانمند سازی را یک نوع مشارکت جویی همه اقشار جامعه در سرنوشت خود دانست و یادآور شد: راهبر اصلی این طرح ، حضور خانواده ها و دانش آموزان بعنوان فعالان اصلی در پایگاه های توانمند سازی روانی - اجتماعی را تشکیل می دهد.
وی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم مسائل می تواند به بهترین شکل به دست خانواده ها و دانش آموزانی که با آن مسائل به طور روزانه زندگی می کنند و یا به عبارتی به دست گروه های ذینفع حل شود.
شعبانی از آموزش پیشگیری با رویکرد رشد مدار به عنوان گسترش دامنه فعالیت های ترویجی - فرهنگی ، توانمند سازی والدین ، اولیاء و دانش آموزان ، فعالیت جامعه محور و مداخلات پیشگیرانه ، حمایتی و توانمند ساز یاد کرد.
وی ارتقاء توانمند های روانی - اجتماعی گروه های هدف در زمینه مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، افزایش دانش و آگاهی گروه های هدف در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، آشنایی والدین و دانش آموزان با ویژگی های مختص هر سن و چگونگی تعامل و کنار آمدن با این ویژگی ها و استفاده از اساتید خبره در زمینه های مختلف تربیتی - شهروندی را از اهداف مهم طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج ذکر کرد.
در این نشست راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان آموزش و پرورش ناحیه یک کرج مورد بررسی قرار گرفت.
2819/ 1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.