ربعلی جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این نوع کشت با استفاده از پلاستیک‌ های پهن و با ضخامت برای تولید محصولاتی مانند هندوانه ، خیار و گوجه‌ فرنگی مورد استقبال کشاورزان منطقه قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که طولانی بودن زمان تجزیه پلاستیک و آسیب‌ زیست ‌محیطی ناشی از آن ، انجام کشت‎ های زیرپلاستیکی را به تهدید تبدیل کرده، اظهار داشت: کشت‌ های زیر پلاستیکی مزیت‌ هایی مانند کاهش تعریق و تعرق ، استفاده بهینه از آب ، جلوگیری از رشد علف های هرز و حفظ رطوبت دارد.
او گفت: این نوع کشت باعث می‌ شود کشاورزان کشت ‌های خود را پیش از ایجاد شرایط مساعد و زودتر از موعد آغاز کنند تا سود بیشتری حاصل شود، بنابراین این کشت ها بیشتر بر اساس وضعیت اقتصادی بازار انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه کشت ‌های زیرپلاستیکی شکل ظاهری مزارع و بافت شهری و روستایی را ناخوشایند می کند، افزود: پلاستیک‌ های باقی‌ مانده از کشت زیرپلاستیکی در کشت بعد و در دستگاه‌ های عمیق کار اختلال ایجاد می‌ کند.
مدیر جهاد کشاورزی بیله سوار همچنین از تشکیل کارگروه مدیریت پسماند در این شهرستان به دبیری جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در کارگروه پسماند کارهای آموزشی برای کشاورزان ارائه شده و تمهیداتی برای جمع ‌آوری پسماندها در اراضی فراهم شده است.
جهانی با اشاره به اینکه میزان کشت ‌های زیرپلاستیکی در بیله سوار بالا است، طوری که در سال زراعی گذشته محصول هندوانه به‌ صورت کشت زیر پلاستیکی انجام شد، افزود: در راستای کنترل کشت‌ های زیر پلاستیکی و جمع آوری پسماند پس از برداشت نمی توان اقدامات قانونی قابل توجهی انجام داد چرا که جهاد کشاورزی اهرم قانونی در این زمینه ندارد.
وی با بیان اینکه بیشتر کشاورزانی که کشت زیر پلاستیکی انجام می‌ دهند نیز اجاره ‌کار و غیر بومی هستند، افزود: کشاورزان اجاره‎ کار زمین را اجاره کرده و پس از برداشت در صورت سود یا زیان کردن زمین را به همان حالت رها کرده و می ‌روند.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل واقع است. این شهرستان به همراه پارس آباد مغان مهم ترین کانون کشاورزی استان می باشد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.