معرفت آذری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه این مقدار راه عشایری با استفاده از 6 دستگاه گریدر و بولدوزر مرمت و بهسازی شده است، افزود: علاوه بر آن امسال 60 کیلومتر راه عشایری جدید نیز در مناطق ییلاقی شهرستان سرعین احداث شده است.
وی اظهار داشت: راههای ییلاقی عشایر در استان اردبیل در مجموع هزارو 800 کیلومتر است و برای مرمت و بهسازی آنها نیازمند ماشین های راهسازی مانند گریدر و بولدوزر هستیم.
وی با اشاره به اینکه سه هزار و 800 خانوار عشایری در استان اردبیل فاقد آب شرب سالم بوده می باشد،بیان کرد: یکی از مشکلات عمده عشایر استان تامین آب شرب سالم می باشد و برای همین امسال با استفاده از هشت دستگاه تانکر آبرسانی آب آشامیدنی عشایر اردبیل تامین می شود.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: همچنین برای ارائه خدمات بهتر به این قشر تولید کننده، در آینده نزدیک هفت دستگاه کامیون آبرسانی با اعتبار 21 میلیارد و 690 میلیون ریال خریداری خواهد شد.
وی ادامه داد: با رایزنی و تلاش اداره کل امور عشایری امسال یک کامیون آبرسانی از سوی سازمان امور عشایر کشور به این استان اختصاص یافت.
او اضافه کرد: همچنین امسال با تلاش و کوشش کارکنان اداره کل امور عشایر استان مبلغ 14 میلیارد و 400 میلیون ریال از سوی سازمان مرکزی برای توزیع آب شرب سالم در بین عشایر اختصاص یافت.
وی از افتتاح و بهره برداری پنج طرح آبرسانی به عشایر استان همزمان با هفته دولت خبر داد و اظهار داشت: برای اجرای این طرح ها در شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار، مشگین شهر و گرمی چهار میلیارد ریال هزینه شده و با بهره برداری از آنها 260 خانوار عشایری از آب شرب سالم بهره مند خواهند شد.
آذری خدمت و حمایت از قشر زحمتکش و تولید کننده عشایر را وظیفه همه دستگاهها عنوان کرد و گفت: خدمات بهتر و مطلوب به جامعه عشایر استان از مهم ترین اولویت‌ های اداره کل امور عشایر است و تلاش می شود با کمک سایر دستگاههای اجرایی سطح ارائه خدمات به این قشر زحمتکش ارتقا یابد.
وی افزود: برای همین امسال علاوه برپرداخت 37 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به عشایر استان با کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز تفاهمنامه ای برای پرداخت 50 میلیارد ریال تسهیلات به جامعه عشایری منعقد شده است.
اواز توزیع 119 پنل خورشیدی به منظور تامین برق در بین عشایر استان در چند ماه گذشته در مناطق ییلاقی خبر داد و اظهار داشت: برای شناساندن تولیدات و معرفی توانمندیهای این قشر زحمتکش جشنواره های متعددی در طول سال در استان اردبیل برگزار می شود که برگزاری جشنواره توانمندی های عشایر در تیرماه امسال در شهرستان خلخال از جمله آنهاست.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با اشاره به بازدید های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از مناطق عشایری و گفت گو با آنها بیان کرد: انجام این کارها بیانگر جایگاه مهم این قشر زحمتکش و کم توقع در جامعه و نزد مسئولان عالی استان است.
جمعیت عشایر استان اردبیل 66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی حدود سه هزار میلیارد ریال است.
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.