خیبرعلی جلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این شهرستان پنج مزرعه الگویی به صورت پایلوت زیر کشت انواع حبوبات رفته تا زارعان در دوره های مختلف آموزشی و ترویجی و بازدید سرمزرعه با مزایای این شیوه جدید کشت آشنا شوند.
وی در زمینه مشکلات کشت انتظاری حبوبات در منطقه گفت: از مشکلات اساسی در کشت انتظاری رقابت شدید علف های هرز هنگام گرم شدن هوا و سبز شدن محصول است که در این حالت نیاز به کنترل شیمیایی و موثر علف های هرز است.
وی اظهار کرد: برای مبارزه با روش شیمیایی از سموم عمومی (غیرانتخابی) از جمله گلایفوسیت و سونالان قبل از کاشت و یا سموم انتخابی از جمله لنتاگران بعد از کاشت به میزان 2 تا 2.5 لیتر در هکتار پس از کالیبراسیون سمپاش استفاده می شود.
وی افزود: با توجه به عدم بارش های کافی در سال 97 انتظار بر این است که مزارع کشت شده حبوبات که بیشتر عدس است با روش انتظاری محصول قابل قبول بدهد ولی سایر مزارع کشت شده با روش سنتی با تنش مواجه شده و با افت شدید محصول مواجه شوند.
وی گفت: کشت انتظاری حبوبات به صورت پایلوت در مناطق مختلف این شهرستان به زیر کشت رفته و فعالیت های ترویجی و آموزشی گسترده ای با حضور محققان برجسته مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی برای ترویج این شیوه کشت در منطقه صورت می گیرد.
کشت انتظاری یا زندانی روش دیگر کشت است که با شروع فصل سرما (زمستان ) کشت می شود و در زمستان بر اثر سرما بذر جوانه نزده و هنگام گرم شدن هوا دراواخر زمستان بذور جوانه زده و نسبت به شرایطی که تداوم بارندگی کشت را به تاخیر می اندازد گیاه از فصل کاشت بیشترین استفاده را کرده و عملکرد آن نسبت به کشت بهاره افزایش می یابد.
شهرستان کوثر در 85 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
7117/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.