رضا عسگری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعدادی از روستاهای این شهرستان با مشکل کم آبی مواجه بودند که این مساله با کاهش بارندگی در زمستان و پاییز سال گذشته تشدید شده است.
وی یادآورشد: در برخی روستاها طی ماه ها و فصل هایی از سال علاوه بر آنکه کمبود آب مشاهده نمی شود، حتی با مساله آب مازاد هم مواجه هستند.
عسگری اظهار کرد: برخی مردم و روستاییان الگوی مصرف را رعایت نمی کنند و از شبکه آب آشامیدنی روستا برای احشام یا آبیاری مزارع و باغ ها استفاده می کنند.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: استفاده از آب آشامیدنی برای سیراب سازی احشام و زمین های کشاورزی، مشکل کمبود آب را تشدید می کند.
وی خاطرنشان کرد: از همین رو به سازمان جهاد کشاورزی اعلام شده است که آبشخورهایی را در مراکز روستاها برای احشام تعبیه کنند تا روستاییان از آب آشامیدنی برای این کار بهره نگیرند.
عسگری ادامه داد: از این پس با آن دسته از افرادی که از آب آشامیدنی برای احشام و کشاورزی استفاده کنند، برخورد جدی انجام می شود.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: در همین زمینه، شرکت آب و فاضلاب روستایی مکلف به کنترل مصرف آب آشامیدنی روستاییان شده است تا علاوه بر جلوگیری از استفاده نادرست از این مایه ی حیات، مشکل کمبود را هم برطرف کند.
وی اضافه کرد: بخش اعظم اعتبارات دهیاری ها هم به شرکت آب و فاضلاب روستایی برای اصلاح شبکه آبرسانی فرسوده روستایی اختصاص یافته است.
عسگری تاکید کرد: برای آن دسته از روستاهایی که به آب دسترسی ندارند، با تانکر آبرسانی خواهد شد، با این وجود در صورت همکاری و همراهی مردم، بخش قابل توجهی از مشکل کمبود آب مرتفع می شود.
فرماندار شهرستان زنجان به خسارت 2 هزار میلیارد ریالی محصولات کشاورزی ناشی از سرما زدگی فروردین سال جاری اشاره کرد و گفت: بسیاری از این محصولات باغی و زراعی خسارت دیده بیمه نبودند و کشاورزان و روستاییان متحمل خسارت قابل توجهی شده اند.
وی افزود: باید اطلاع رسانی در خصوص ضرورت بیمه محصولات کشاورزی انجام می شد و خود کشاورزان هم در این زمینه کوتاهی کرده اند.
خسارت سرما زدگی به محصولات کشاورزی فروردین امسال در سطح استان زنجان به 9 هزار و 230 میلیارد ریال رسید.
سال گذشته سطح سرمازدگی باغ های استان 38 هزار و 359 هکتار بود و طبق برآوردهای انجام شده 500 هزار تن محصول باید تولید می شد که 20 درصد آن معادل 109 هزار و 576 تن محصول به ارزش 293 میلیارد تومان بدلیل سرمازدگی از بین رفت.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.