مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: 11 بنای تاریخی در این استان امکان واگذاری به بخش خصوصی را دارد.

به گزارش ایلنا، کریم حاجی زاده در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر تصریح کرد: این بناها شامل خانه و حمام های تاریخی است.

وی با تاکید به اینکه بناهای تاریخی در استان به مراتب بیشتر از این تعداد است، اضافه کرد: بناهایی در لیست واگذاری است که مالکیت قطعی داشته باشد و برخی بناها که فعلا وضعیت مالکیت مشخصی ندارد امکان واگذاری ندارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: به عنوان مثال در حمام اوچ دکان میراث فرهنگی به همراه اداره کل اوقاف در مالکیت سهم دارند و به همین دلیل فعلا واگذاری این بنا مقدور نیست.

حاجی زاده هدف از واگذاری بناهای تاریخی را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری برشمرد و بیان داشت: طبق قانون تمامی بناهای تاریخی به غیر از نفایس در مالکیت صندوق حفظ و احیای آثار و بناهای تاریخی است.

وی افزود: پیش از این بناهای تاریخی یا از محل اعتبارات استانی یا ملی خریداری می شد و در نهایت در اختیار ادارات کل قرار می گرفت اما به منظور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، مالکیت بناهای تاریخی به صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی سپرده شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: در واقع از مسیر جدید قانونی از پتانسیل بخش خصوصی در تامین هزینه ها جهت حفظ و احیای بنای تاریخی استفاده می شود.

حاجی زاده با اذعان به تعدد آثار تاریخی در استان اردبیل، ادامه داد: عمده آثار متعلق به دوره قاجار است و گروهی از بناها که مشکل مالکیت نداشته باشد جهت واگذاری آماده سازی شده است.

وی به حمایت از بخش خصوصی جهت حفاظت و احیای بناهای تاریخی استان اشاره کرد و افزود: خانه صادقی در استان اردبیل تجربه موفقی از واگذاری بنای تاریخی به بخش خصوصی است و همچنان از مشارکت بخش خصوصی در این عرصه استقبال می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.