به گزارش ایرنا، 'محسن مهرعلیزاده' روز پنجشنبه در نود و پنجمین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور، افزود: استفاده از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده نیز موضوع مهمی است که اصفهان تجربه نوینی را برای بهره گیری از آن به کار گرفته است.
وی اضافه کرد: امروزه در دنیا زمینه سازی برای توسعه متوازن و پایدار جوامع به عنوان یک تئوری ارزشمند مطرح است و جلب حداکثری مشارکت مردم و حضور آنها اهمیت دارد.
استاندار اصفهان ادامه داد: با توجه به وضعیت بودجه 97 دولت، تامین و تخصیص کمک‌ های شهرداری‌ ها از دولت حتی طبق قانون بسیار سخت شده است.
وی گفت : فعال سازی امکانات و سرمایه‌های انسانی، سیاستگذاری، شفاف ‌سازی و نظام مند بودن، رعایت حقوق شهروندی و جلب مشارکت بخش خصوصی از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه شهرداران قرار گیرد.
استاندار اصفهان افزود: شهرداری‌ ها به جای اینکه اصرار داشته باشند، دولت در اجرای پروژه های کلان از جمله مترو مبلغی پرداخت کند می‌توانند از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در واقع حمل و نقل عمومی سرفصل بسیاری از مشکلات شهری است که منتظر یک سرمایه گذاری عظیم در کلانشهرها است.
مهرعلیزاده ادامه داد: درآمدهای شهرداری نباید تنها از محل دریافت عوارض تامین شود بلکه توجه به گردشگری زمینه‌ های سرمایه گذاری را فراهم می‌کند که البته به اصلاح قوانین نیز نیاز است.
وی با بیان اینکه مدیران فعلی شهری، میراث دار بدهی های انبوه هستند، گفت: این بدهی‌ها سه یا چهار برابر بودجه سالانه این نهادهاست، این میزان در تهران سه برابر و در اصفهان یک و نیم برابر بودجه سالانه است.
مهرعلیزاده افزود: به عنوان مثال ساخت مرکز همایش‌های بین المللی در اصفهان به علت کمبود منابع متوقف شده و برای تکمیل آن به 200 تا 300 میلیارد تومان هزینه نیاز است که امکان دریافت این هزینه از دولت در شرایط فعلی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: بنابراین با احیای روابط بین الملل و جذب سرمایه ‌گذار بخش خصوصی پروژه مرکز همایش های بین المللی را می توان تکمیل کرد.
استاندار اصفهان تدوین سند آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها را با توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی، توسعه‌ای و ارتقای سلامت و شادابی شهروندان و توجه ویژه به محیط زیست و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت ویژه و هدف دار مردم به عنوان بخش خصوصی را بمنظور توسعه کلانشهرها به شهرداران حاضر در جلسه پیشنهاد داد.
نود و پنجمین نشست مشترک شهرداران کلان شهرها روز پنجشنبه در هتل عباسی اصفهان برگزار شد.
این نشست یک روزه با حضور دبیر مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، رییس شورای عالی استان ها، استاندار اصفهان، مشاور شهردار تهران در امور مجلس و شهرداران 15 کلانشهر کشور برگزار شد.
ت/ 7153 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.