' در روزهای پایانی سال 96 از سوی وزارت ورزش و جوانان، اسامی استان های برتر کشور در بخش های مختلف منتشر شد. یکی از مواردی که بیشتر جلب توجه کرد اول شدن استان اردبیل در زمینه ورزش قهرمانی در بین استان های گروه ب بود.
این که استان اردبیل و جوانان و دلاوران آن در سایه تلاش و کوشش همه دست اندرکاران ورزش استان از اداره کل گرفته تا هیات های ورزشی و ادارات شهرستان ها این موفقیت را به دست آورده قابل تقدیر است و باید از همه کسانی که در این راه متحمل زحمت شده، برنامه ریزی کرده و در تربیت ورزشکاران تلاش نموده اند، قدردانی شود.
در ورزش قهرمانی بار اصلی پرورش و هدایت ورزشکار بیشتر بر دوش مربیان زحمتکش، بی ادعا و عاشق بوده و هماهنگی برای اعزام ها و رتق و فتق امور مربوط به تیم ها نیز با روسای هیات های ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان می باشد و ناگفته پیداست که در دنیای ورزش قهرمانی دانه ای به بار نمی نشیند مگر این که مجموعه ای از علاقه مندان ، مدیران و دست اندرکاران ماه ها و سال ها تلاش کرده باشند.
در بحث کسب مقام اول استان در ورزش قهرمانی در گروه ب استان ها این سؤال می تواند مطرح شود که آیا دراین ارتباط پارامترها و یک سری واقعیت های موجود دخیل بوده اند و یا رایزنی ها، دوستی ها، رفاقت ها و بسیاری از حاشیه ها مستقیم و غیر مستقیم در آن تاثیر گذاشته اند؟
توجه به برخی از اظهار نظرها در ارتباط با ورزش و بخصوص ورزش قهرمانی استان در سال های اخیر نیز ضروری است. برخی از عزیزانی که در ورزشی بودن آن ها هیچ شک و تردیدی نبوده و نیست اعتقاد بر آن دارند که در سال های اخیر از ورزش قهرمانی چیزی جز یک نام باقی نمانده و به عبارتی دیگر معتقدند ورزش قهرمانی اردبیل مرده است و ضروری است تحت عمل یک جراحی بزرگ توسط متخصصان کارآزموده و امتحان پس داده قرار بگیرد تا شاید امیدی برای دمیدن نفسی تازه در کالبد آن وجود داشته باشد.
بحث از بین رفتن ورزش قهرمانی اردبیل در سال های اخیر با اول شدن آن در بین استان های گروه ب ، انسان را بر سر دو راهی قرار می دهد که به حرف و قول کدام یک از این دو اعتماد بکند. آیا حرف و سخن عده ای که اعتقاد به ویرانی و تباهی ورزش قهرمانی استان در سال های اخیر را دارند بپذیرد و یا موقعیتی که وزارت ورزش و جوانان برای ورزش قهرمانی استان تعریف کرده است را پذیرا باشد.
در هر صورت دیواری کوتاه تر از دیوار ورزش وجود ندارد. اتفاق می افتد که تا مشکلی در سطح جامعه پیش می آید برای مانور دادن در اطراف آن و سرپوش گذاشتن بر واقعیت های موجود، ورزش قربانی می شود.
ورزش به نوعی فرزند خوانده دستگاه های اجرایی در بیشتر مناطق کشور و از جمله استان ما محسوب می شود. برخی از مسئولین، ورزش را اگر لازم باشد در راه رسیدن به اهداف خود و دوستان شان قربانی می کنند و از این بابت نیز هیچ شک و تردیدی به خود راه نمی دهند.
تجربه نشان داده است که هر وقت برای ورزش در هر منطقه و استانی از کشور مدیری خارج از تشکیلات ورزش و جمع خانوادگی آن انتخاب شده و به نوعی مدیریت ورزش را گوشت قربانی به حساب آورده اند ضربات زیادی متوجه ورزش شده است و این که دیده می شود ورزش کشور و منطقه ما به آنچه که استحقاقش را داشته دست نیافته است علتی جز این قبیل مسائل نداشته و ندارد.
وقتی ملاک موفقیت ها و میزان سنجش آن در نظر افراد حقیقی و تشکیلات یک مجموعه ای از اختلاف فاحشی برخوردار بوده و افکار عمومی را بر سر دو راهی قرار بدهد امید به رفتارهای صادقانه و خدمات بی منت در چنین مجموعه ای بعید به نظر می رسد.
روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان در کنار موفقیت های ورزش قهرمانی با صدور اطلاعیه ای اشاره داشته است که در سال 96 بازرسی اداره کل برای چهارمین سال متوالی و اداره امور حقوقی برای دومین سال متوالی رتبه اول در سطح کشور و روابط عمومی برای دومین سال متوالی در بین پنج استان برتر کشوری و معاونت پشتیبانی رتبه اول در بین استان های گروه ب را نیز به دست آورده اند.
اگر نتایج این ارزیابی ها را بپذیریم باید به همه کسانی که در به دست آوردن این نتایج مؤثر بوده اند خسته نباشد گفته شود و اگر اعتقاد به ساختگی و غیر واقعی بودن آن ها وجود دارد افشاگری و باز کردن مچ کسانی که با پناه بردن به آمارهای کاذب و دروغ در فکر ایجاد موقعیتی مناسب برای خود هستند اقدام شود.
کسب نتایج یاد شده در ارزیابی های وزارت ورزش و جوانان نمی تواند با ادعای نابودی و فنا شدن ورزش در سطح استان همخوانی داشته باشد و یک جای کار لنگ می زند که امید می رود به مرور حقایق برای جامعه ورزش استان روشن شود.
بحث دیگری که در این ارتباط می تواند قابل طرح باشد فراموش شدن امانتداری در انعکاس خبر می باشد. کسانی که در عرصه خبر و خبر رسانی فعالیت می کنند امانت داران جامعه محسوب می شوند.
پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می فرمایند:” برای سنجش ایمان هر کسی به صداقت و امانتداری وی توجه کنید”. اهمیت امانت داری به آن حدی است که آن را سنجش ایمان قرار داده اند و بنابراین در انتقال و انعکاس هر خبر و رویدادی اصل امانتداری باید مورد توجه قراربگیرد. کسی که وظیفه مهم و اساسی و خطیر اطلاع رسانی در ارتباط با یک رویداد و اتفاقی را بر عهده می گیرد به حرمت و پاسداشت قلم باید جز به بیان واقعیت ها و پایبند بودن به اصل مهم امانت داری به چیز دیگری فکر نکند.
متاسفانه در روزهای اول در انعکاس نتایج ارزیابی ورزش قهرمانی بحث امانتداری در فضای مجازی رعایت نشد. در حالی که استان رتبه اول را در بین استان های گروه ب کسب کرده بود موجی از تبلیغات با مفهوم اول شدن در سطح کشور به راه افتاد که این خود نوعی فریب افکار عمومی و بزرگ نمایی و خیانت در امنت می باشد
رعایت نشدن اصل امانتداری در انعکاس خبر، آفت بزرگی را نسبت به منبع خبر می تواند به دنبال داشته باشد که آن هم بی اعتمادی مخاطبین نسبت به منابعی است که در سرپوش گذاشتن بر بخشی از واقعیت ها اقدام می کنند.
آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت ورزش و جوانان و اعلام ارزیابی ها نشان از وجود تحرک در ورزش اردبیل است مگر این که اقدام آن ها را بر اساس واقعیت ها تلقی نکنیم و همچنان بر بیماری و وضعیت نامساعد و خجالت آور ورزش قهرمانی استان اصرار بکنیم'.
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.