رئیس مرکز خدمات جهاد کشاورزی اصلاندوز گفت: با توجه به کمبود شدید آب کشاورزی و همچنین کاهش میزان نزولات آسمانی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا محصولات پربازدهی که نیاز کمتری به آب دارند کاشته شود.
 
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، ولی حکمت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: بخش اصلاندوز دارای 7 هزار و 500 هکتار زمین آبی و 3 هزار و 800 هکتار زمین زراعی دیم است که عمدتا در آن‌ها پنبه، گندم، گوجه، یونجه و کلزا کشت می‌شود.
 
وی افزود : با اجرای اراضی پایاب سد خدا آفرین عملیات تجهیز 10 هزار و 500 هکتار از اراضی منطقه به سیستم‌های نوین آبیاری تحول مهمی را در تولید میزان محصولات کشاورزی و همچنین افزایش درآمد اقتصاد خانوار روستایی خواهیم داشت.
 
به گفته رئیس مرکز خدمات جهاد کشاورزی اصلاندوز این بخش یک هزار و 960 نفر بهره‌بردار فعال دارد و دارای 470 هکتار باغات مثمره بوده  که در راستای سیاست اصلاح الگوی کشت امیدواریم این میزان مساحت را درسال‌های آتی نیز افزایش دهیم.
 
حکمت یادآور شد: سعی ما در کنار همراهی کشاورزان منطقه رفع مشکلات موجود از قبیل جاده بین مزارع و عدم پوشش نهرهای سنتی بوده که عملا استفاده بهینه از آب کشاورزی را با مشکل روبرو می‌سازد و با توجه به کمبود شدید آب کشاورزی و همچنین کاهش میزان نزولات آسمانی در طی سال‌های گذشته می بایست تمهیداتی در این بخش  اندیشیده شود تا با آب کمتر و کاشت محصولات کم آب‌بر بتوانیم حداکثر استفاده را از آب موجود کشاورزی در جهت تولید حداکثری محصولات کشاورزی در منطقه بکار گیریم.
 
وی بیان کرد: این بخش از لحاظ جغرافیایی از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا با کشور جمهوری آذربایجان هم مرز است و از طرف دیگر با آذربایجان شرقی مرز مشترک داشته و 55 کیلومتر نیز با مرکز شهرستان پارس‌آباد فاصله دارد و با وجود سد میل مغان ، رودخانه دره‌رود ، رود خانه ارس ازاهمیت ویژه‌ای برخورداراست
 
به گفته حکمت این بخش با دارا بودن 7 هزار و 500 هکتار زمین زراعی در حال حاضر و اتمام زمین اراضی پایاب سد خداآفرین دریک سال آینده حداقل 20 هزار هکتار از زمین‌های دیم تبدیل به آبی خواهد شد و با این وضعیت اصلاندوز حداقل دارای 30 هزارهکتار اراضی آبی خواهد بود و با این وصف همطراز با شهرستان پارس‌آباد و بالاتر از شهرستان‌های استان اردبیل خواهد بود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.