آرام حلیم فرماندار بیله سوار مغان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدام های دولت تدبیر و امید در این منطقه مرزی، پروژه پایاب سد خدا آفرین را تحول آفرین و مهمترین طرح اجرایی دولت اعلام کرد، ضمن این که دهها طرح دیگر عمرانی و اقتصادی افق های امیدوار کننده ای از پیشرفت و رشد اقتصادی پیش روی این شهرستان قرار داده است.
وی اظهار کرد: اجرای طرح شبکه پایاب سد خداآفرین با تزریق اعتبارهای ویژه از صندوق توسعه ملی از سال 93 شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که اکنون 75 درصد این طرح در قالب سه ناحیه عمرانی در بیله سوار مغان در حال اجراست.
به گفته وی، 10هزار و 500 هکتار از این طرح در قالب ناحیه دوم عمرانی، 11 هزار هکتار در ناحیه سوم و 9 هزار و 700 هکتار نیز در ناحیه چهارم در بیله سوار مغان عملیاتی شده است.
وی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح عمرانی شاهد ایجاد دست کم 26 هزار شغل جدید در بیله سوار مغان خواهیم بود، ضمن اینکه یک میلیون و 400 هزار تن به تولید محصولات کشاورزی منطقه نیز افزوده خواهد شد.

** طرح اشتغال فراگیر و فراهم شدن تسهیلات 235 طرح اقتصادی در بیله سوار مغان
فرماندار بیله سوار مغان با اشاره به اجرای طرح اشتغال فراگیر در دولت دوازدهم گفت: 235 طرح سرمایه گذاری در این شهرستان تصویب و برای دریافت تسهیلات به کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان ارائه شده است.
حلیم افزود: این طرح ها با 299میلیارد و 370میلیون ریال اعتبار و با اشتغالزایی 488 نفر امسال در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان مصوب شده است.
وی بیان کرد: این طرح ها شامل 210 طرح با اعتبار 237 میلیارد و 460 میلیون ریال در بخش کشاورزی ،14 طرح با اعتبار26 میلیارد ریال در حوزه صنعت و 11طرح با 41 میلیارد و 200 میلیون ریال در بخش خدمات است.
وی ادامه داد: تاکنون 80 طرح با اعتبار 103میلیارد و 620 میلیون ریال و با اشتغالزایی 188نفر در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان تصویب و برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.
وی گفت: امسال بیش از 390میلیارد ریال اعتبار جهت حل مشکل اشتغال و سرمایه گذاری به این شهرستان اختصاص یافته و زمینه جذب بیش از 40درصد آن در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال با ارائه طرح های کشاورزی،صنعتی،خدماتی فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه 729متقاضی تاکنون در طرح کارورزی در شهرستان بیله‌سوار ثبت نام کرده اند ، افزود: از این تعداد 494نفر تایید شده که در 231واحد پذیرنده مشغول به فعالیت خواهند شد.
او اظهارکرد: تاکنون با 196نفر کارورز، عقد قرارداد شده که با توجه به این آمار ،شهرستان بیله سوار در طرح جذب اشتغال کارورزی تاکنون رتبه اول شهرستان های استان را دارد.

** بازگشت نزدیک به 2 هزار هکتار از زمین های زهدار به چرخه کشاورزی بیله سوار مغان
فرماندار بیله سوار با بیان اینکه سه هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زهدار و از چرخه کشاورزی به دور بود گفت: با تخصیص 74 میلیارد ریال عملیات زهکشی این زمین ها اجرایی شده است.
حلیم اضافه کرد: تاکنون با صرف 55 میلیارد ریال 60 درصد این زمین ها به مساحت نزدیک به 2 هزار هکتار زهکشی شده و به چرخه کشاورزی شهرستان وارد شده است.
به گفته وی ، طرح زهکشی ناحیه یک بیله سوار در روستاهای قره باغلو،علیخان کندی ،گوردیگل،بابک و بخشی از اراضی شهرستان بیله سوار اجرا می شود .
حلیم با اشاره به وضعیت کشاورزی این شهرستان اضافه کرد: 120 هزار هکتار از زمین های این شهرستان زیر کشت محصولات مختلف قرار می گیرد که 100 هزار هکتار آن زمین های دیم و 20 هزار هکتار دیگر نیز آبی می باشد، سالانه 250 تا 300 هزار تن گندم در این شهرستان تولید می شود، سویا نیز به صورت کشت دوم در بیله سوار تولید می شود و از هشت هزار هکتار زمین زیر کشت و 18 هزار و 500 تن محصول برداشت شده است.
به گفته وی ، همچنین برای نخستین بار پارسال 2 هزار هکتار زمین کشاورزی این شهرستان زیر کشت کلزا رفت و سه هزار و 500 تن محصول از آن برداشت شد.

** تجارت خارجی و قابلیت های بیله سوار بعنوان تنها گذرگاه خروجی استان در توسعه آن
فرماندار بیله سوار مغان با اشاره به اینکه گمرک بیله سوار مغان تنها گمرک بین المللی استان اردبیل می باشد افزود: هنوز از قابلیت و ظرفیت های این گمرک استفاده بهینه نمی شود اما در سال های آتی نقش آن در توسعه بازرگانی خارجی و صادرات استان تاثیر گذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: گمرک بیله سوار در بین گمرکات کشور در زمره اولین گمرکاتی است که در آن بروزترین سامانه جامع امور گمرکی، ایکس ری مسافری اجرا و در حال تکمیل است و با حمایت استاندار بزودی نصب آن انجام می شود.
حلیم با اشاره به موضوع 24 ساعته شدن فعالیت گمرک بیله سوار مغان گفت: تمام کارها از سوی طرف ایرانی در این رابطه انجام شده و ما منتظر اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای شبانه روزی کردن فعالیت گمرک می باشیم .
فرماندار بیله‌سوار گفت: امسال 42 هزارو 300 تن کالا به ارزش 18 میلیون و 300 هزار دلار از گمرک این شهرستان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 10 درصد افزایش داشته است.
حلیم با بیان اینکه گمرک بیله ‌سوار جز گمرکات شاخص کشور در بحث صادرات چمدانی است، گفت: امسال 10 هزار و 200 تن کالا به ارزش 23 میلیون دلار به صورت چمدانی از این گمرک به خارج از کشور صادر شده است.
وی همچنین بیان کرد: در 9 ماهه امسال بیش از 736 هزار نفر از گمرک و پایانه مرزی بیله سوار تردد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش 15 درصدی دارد.
او با اشاره به لایحه منطقه آزاد تجاری ، صنعتی گفت: با توجهی که استاندار اردبیل به این موضوع دارند، گمرک بیله سوار نقش ویژه ای پس از ایجاد این منطقه در توسعه استان خواهد داشت.
فرماندار بیله سوار با اشاره به ورود روزانه 2هزار 500 مسافر از جمهوری آذربایجان به این شهرستان گفت: بستر توسعه صنعت گردشگری سلامت در این شهرستان مهیا شده است .
حلیم افزود: این شهرستان در حوزه توریسم درمانی پیشتاز است و ضروری است سرمایه گذاران برای احداث بیمارستان بین المللی در آن اقدام کنند و دولت هم آماده تامین زیر ساخت های آن می باشد .

** شهرستان سبز با گازرسانی به تمامی روستاها بالای 20 خانوار بیله سوار
حلیم با اشاره به خدمات دولت در روستاهای این شهرستان گفت: تا پایان امسال تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این شهرستان از گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.
وی بیان کرد: تا سال 93 تنها 17 روستا در این شهرستان از نعمت گاز بهره مند بودند که این تعداد هم اکنون به 60 روستا افزایش یافته و عملیات گاز رسانی به 20 روستا نیز در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسد.
وی از تداوم اجرای طرح مجتمع آبرسانی خروسلو که آب شرب 170 روستای این شهرستان را تامین می کند خبر داد و بیان کرد: در فاز اول این طرح تاکنون 25 روستا از آب شرب بهره مند شده اند و عملیات آبرسانی به مابقی روستاها نیز در حال انجام است.
حلیم لکه گیری اساسی و روکش آسفالت به طول 13.5کیلومتر و اجرای آسفالت تعریض جاده اصلی بیله سوار- گرمی (محدوده روستای انجیرلو )به طول 700 متر ، احداث 16 کیلومتر راه روستایی ، 35 کیلومتر بهسازی و شن ریزی جاده روستایی و اجرای 10 کیلومتر آسفالت روستایی، اجرای طرح هادی در روستاها با 30 میلیارد و 110 میلیون ریال ، صدور یک هزار و 23 جلد اسناد مسکن ،حل اختلاف اراضی 9 روستا با منابع طبیعی،اجرای کمربندی شهر بیله سوار و افتتاح چندین خانه بهداشت در روستا ها را از جمله خدمات دولت در این شهرستان ذکر کرد.
فرماندار بیله سوار همچنین از اجرای درگاه بین المللی فیبر نوری در بیله سو ار خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار 90 میلیارد ریال اجرا شده و علاوه بر اتصال کریدور شمال و جنوب کشور زمینه ارتباط آسیایی و اروپایی ایران را از طریق مرز بیله سوار فراهم می کند.
حلیم همچنین اجرای طرح پست 63 کیلو ولت برق بیله سوار را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این طرح به طول 13 کیلومتر با اعتبار 220 میلیارد ریال با مشارکت شرکت توزیع برق استان و برق منطقه ای اذربایجان در حال تکمیل است که خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد و با افتتاح آن مشکلات و نوسانات برق شهرستان رفع می شود .
وی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ر اه اندازی نیروگاه CHP بیله سوار خبر داد وگفت: برای احداث این طرح سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده و در صورت تحقق 5.4دهم مگاوات برق در این منطقه تولید شده و در جوار آن سردخانه و گلخانه هم راه اندازی می شود .
فرماندار بیله سوار درباره احداث کتابخانه شهرستان بیله سوار نیز گفت: برای احداث این طرح 18 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده و امسال هم برای تکمیل آن اختصاص سه میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار مدنظر است.
حلیم بیان کرد: برای احداث کتابخانه در روستاهای انجیر لو، گوگ تپه، مرادلو و فولادلو نیز زمین مورد نیاز توسط دهیاران تهیه شده و عملیات احداث کتابخانه در رو ستا های انجیرلو و گوگ تپه هم آغاز شده است.
وی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ر اه اندازی نیروگاه CHP خبر داد وگفت: برای احداث این طرح سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده که در صورت تحقق 5.4دهم مگاوات برق در این منطقه تولید شده و در جوار آن هم سرد خانه و گلخانه هم راه اندازی می شود.

افتتاح 30 طرح عمرانی و اقتصادی در بیله سوار مغان در ایام الله دهه فجر
فرماندار بیله سوار با بیان اینکه 30 طرح اقتصادی و عمرانی در دهه فجر افتتاح می شود افزود: این طرح ها با اعتبار یک هزار و 310 میلیارد ریال در این شهرستان اجرا می شود.
وی اضافه کرد: علاوه براین طرح ها سه طرح کشاورزی هم در حوزه کشت و صنعت پارس کلنگ زنی می شود .
فرماندار بیله سوار بیان کرد: افتتاح ساختمان امورمالیاتی جعفرآباد، تصفیه خانه بیله سوار، افتتاح سه باب خانه بهداشت در روستای ملانقی ،گورچین و حاج نجف و گازرسانی به 20 روستا از جمله طرح هایی هستند که در دهه فجر افتتاح می شود .
بیله سوار مغان در 165 کیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
گفت و گو: یعقوب شاددل/ سیفعلی موسی زاده
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.