علی کریمی روز چهارشنبه درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ازابتدای بهمن ماه پارسال تا تیرماه سال جاری نزدیک به یک میلیارد و 400میلیون قطعه بچه میگو درمراکز تولید و تکثیر این استان تولید و عرضه شده است.
قائم مقام اداره کل شیلات هرمزگان تعداد مراکز فعال تولید و تکثیر بچه میگو دراین استان را 11کارگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به برنامه ریزی های بعمل آمده می توان پیش بینی کرد میزان تولید آنها در سال آینده (بهمن 96تا تیرماه سال 97) به حدود 2میلیارد قطعه افزایش یابد.
این مقام مسئول در اداره کل شیلات هرمزگان مدت زمان فعالیت کارگاههای تولید و تکثیر بچه میگو دراین استان را شش ماه یعنی از بهمن ماه تا اواخر تیر ماه سال بعد عنوان کرد.
کریمی اضافه کرد: با فعالیت این مراکز اضافه بر تامین بچه میگوی مورد نیاز پرورش دهندگان هرمزگان همه ساله 500 میلیون قطعه نیز به مقصد گمیشان دراستان گلستان و چابهار در استان سیستان و بلوچستان نیز حمل می شود.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان خاطرنشان ساخت: به نسبت واگذاری مزرعه جدید پرورش میگو، مجوز مراکز تولید و تکثیر بچه میگو نیزافزایش می یابد طوریکه هم اکنون 9مرکز جدید در شرف راه اندازی است.
این منبع یادآورشد: با توجه به سابقه بیماری در بعضی از استانهای کشور، میگوی مولد مورد نیاز مراکز تکثیر و تولید بچه میگوی هرمزگان از محل استخرهای پرورش میگوی این استان تامین می شود.
براساس اطلاعات منتشره اداره کل شیلات هرمزگان، در چهار سال گذشته میزان تولید میگوی پرورشی این استان از سه هزارو 200تن سال 93به 15هزارتن در سال جاری افزایش یافته است.
دراین اطلاعات سطح زیر کشت مزارع پرورش میگوی این استان در سال جاری سه هزارو 600هکتارعنوان واعلام شده همه ساله افزون بر80درصد از میگوهای تولید شده در سایت های پرورشی هرمزگان به خارج از کشور صادرمی شود طوریکه سال گذشته 30میلیون دلار ارزآوری داشته که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به حدود 50میلیون دلار افزایش یابد.
میگوی پرورشی درسایت های هرمزگان از نوع وانامی است که تولید آن از سال 88هجری خورشیدی به صورت آزمایشی درسطح20 هکتارآغاز شده که تاکنون نتایج مطلوبی داشته است.
صنعت شیلات وآبزیان بعنوان قدیمی ترین منبع درآمدی مردم ساحل نشین جنوب ازجمله هرمزگان محسوب می شود که در صورت حمایت دولتمردان از پرورش دهندگان ماهی(درقفس دریایی) ومیگومی تواند بعنوان محور توسعه باعث ایجاد اشتغال پایدار و درنتیجه عمران وآبادانی مناطق ساحلی استان هرمزگان شود.
استان هرمزگان با دارا بودن 9سایت پرورش میگوی فعال به وسعت سه هزارو 600 هکتار(امسال) و تولید سالانه بیش از15هزارتن رتبه اول تولید میگو وتکثیر بچه میگو را در بین استانهای کشور دارد.
6149 /6048
خبرنگار: رضا گیلانی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.