رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: 21 هزار هکتار از اراضی در نظر گرفته شده برای منطقه آزاد تجاری استان اردبیل به دلیل مالکیت دولتی فاقد معارض است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، صدیف بدری در نشست مجمع مطالبه‌گران اردبیل اظهار کرد: اینکه در دنیا ایجاد منطقه آزاد یک تجربه موفق است تردید و شکی در آن نیست و در کشورمان نیز ایجاد مناطق آزاد تجربه جدیدی است که تاکنون در چند استان کشور مناطق آزادی راه‌اندازی شده که اگر نارسائی نیز در این مناطق دیده می‌شود به دلیل بی‌‌تدبیری‌ها در عرصه مدیریت بوده در حالی که در کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه نظیر چین و کره جنوبی از این مزیت منطقه‌ای برای تولید، نوسازی تکنولوژی، تقویت صنایع، صادرات و تحول در اقتصاد یک منطقه بهره‌گیری می‌شود.
وی با بیان اینکه در بین مناطق آزاد موجود و در آستانه تصویب با توجه به مزایای تعریف شده استان اردبیل و منطقه مرزی بیله‌سوار از شرایط و موقعیت بی‌نظیر و استثنائی برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود اراضی حاصلخیز در شمال استان، وجود کشت و صنعت‌های پارس و مغان، فرودگاه در این منطقه و بسیاری از مزایا در توسعه صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات زمینه‌ای را فراهم کرده تا در این منطقه ایجاد منطقه آزاد تجاری با توجیه اقتصادی همراه باشد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل در کنار 6 منطقه پیشنهادی دیگر و 13 منطقه ویژه اقتصادی که در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است ما نمایندگان استان اردبیل در تعامل و همفکری 100 درصدی به تقسیم کار دست زدیم تا از هر طریق ممکن با جلب نظر نمایندگان سعی کنیم تا این لایحه دولت در صحن علنی مجلس رای بیاورد.
بدری گفت: هرچند دولت انگیزه‌ای برای ارسال این لایحه به مجلس نداشت اما با خواهش و تمنا معاون پارلمانی رئیس جمهور این لایحه را برای بار سوم به مجلس ارسال کرد به طوری که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس این لایحه در حال بررسی نهایی است.
وی یکی از شروط رای نمایندگان استان را به ترکیب هیئت رئیسه موقت و دائمی و کمیسیون‌های مختلف مجلس منوط به رای دادن آنها برای لایحه منطقه آزاد تجاری اعلام کرد و افزود: هم رئیس مجلس و هم رئیس مناطق آزاد کشور به همراه تعداد زیادی از نمایندگان موافق این لایحه هستند و تلاش بر این است تا این لایحه با رای نصف بعلاوه یک نمایندگان مجلس به تصویب برسد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: این لایحه در مجلس مخالفان سرسختی دارد که ما از ظرفیت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار اردبیل، نمایندگان ادوار مجلس و سایر افراد ذی‌نفوذ استفاده می‌کنیم تا با رایزنی‌هایی که در حال انجام است بستر رای‌آوری این لایحه را در صحن علنی مهیا کنیم.
بدری بیان کرد: ما با دعوت از اعضای کمیسیون عمران، برنامه و بودجه، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس به استان که تعداد هر کمیسیون 23 نفر بوده سعی کردیم تا با حضور در استان اردبیل از نزدیک با شرایط استان اردبیل برای ایجاد منطقه آزاد آشنا شده به طوری که این اقدام ما سبب شده است تا بسیاری از مخالفان سرسخت این لایحه امروز به افراد موافق این لایحه تبدیل شوند.
وی خاطرنشان کرد: 65 نماینده ذی‌نفع در ایجاد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در مجلس دست به دست هم دادیم تا با جلب نظر آرای مخالفان و خنثی کردن آرای آنان سعی مان بر تصویب لایحه دولت باشد که قطعا دولت نیز با حضور یک نماینده شایسته در روز رای‌گیری این لایحه در مجلس که ریاست جلسه را نیز قرار شده لاریجانی بر عهده بگیرد با آرای نصف بعلاوه یک نمایندگان به تصویب رسیده تا استان اردبیل نیز از این مزایا استفاده کند.
رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل به صراحا گفت: اگر لایحه ایجاد مناطق آزاد در مجلس رای نیاورد ما نیز در یک اقدام تقابلی سعی خواهیم کرد تا بساط مناطق آزاد در کشور برچیده شود.
بدری ادامه داد: با هرگونه تجمع و یا ایجاد فضای غیرقانونی در تصویب منطقه آزاد در مجلس مخالفیم اما به عنوان مطالبه عموم مردم با آرامش و تهیه طومار و برخی رایزنی‌های پشت پرده می‌توانیم زمینه تصویب منطقه آزاد را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر قطعا به تصویب منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی با اولویت ایجاد اشتغال و کارآفرینی کمک خواهد کرد، تصریح کرد: صدا و سیمای استان اردبیل چندان نقشی در تصویب منطقه آزاد ندارد و ما از رئیس سازمان صدا و سیما به صورت ملی نیز خواسته‌ایم تا مباحث مطرح شده در این زمینه را تنها به سمت انعکاس صدای مخالفان هدایت نکند بلکه موافقان نیز مباحث خود را در ایجاد مناطق آزاد مطرح کنند.
نماینده مردم اردبیل در مجلس در پایان گفت: با ارسال نقشه ایجاد منطقه آزاد تجاری در شمال استان اردبیل بعید به نظر می‌رسد که هزار هکتار از اراضی پیش‌بینی شده برای منطقه آزاد استان اردبیل با مشکل معارض روبرو شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.