محمد خداپرست روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی روش های اصولی و فنی مدیریت پسماند در اردبیل افزود: دفع زباله های شهری و روستایی باید به روش صحیح و بهداشتی باشد تا باعث آلودگی زیست محیطی نشود چرا که شیوه نامناسب دفع و دفن زباله با سلامت و بهداشت عموم مردم در ارتباط است.
او با اشاره به تصویب قانون مدیریت پسماند در سال 83 و تدوین آیین نامه این قانون در سال 84 گفت: ضرورت دارد شهرداران و مسئولان خدمات شهری شهرداری ها بر اساس ماده 7 قانون مدیریت پسماند که مدیریت اجرایی تمام پسماندها در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و ‌دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها می‌باشد برنامه‌ریزی و مدیریت پسماند کنند.
وی با تاکید بر لزوم تشکیل مستمر کارگروه مدیریت پسماند در استان اظهار کرد: کارگروه مدیریت پسماند در استان و شهرستان هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه داده و در این جلسات موضوعات و مشکلات مدیریت پسماندهای شهری، پسماندهای صنعتی، پسماندهای کشاورزی، پسماندهای ویژه و پسماندهای بیمارستانی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم ارائه می شود.
وی افزود: مکان یابی محل‌های دفن زباله در شهرهای نیر، خلخال ، پارس ‌آباد و گرمی در حال انجام و گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی شهر بیله سوار در مرحله بررسی و طرح در کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان با اشاره به اینکه در تمام بیمارستان ‌های استان زباله های عفونی بی‌خطرسازی می‌شود، گفت: مرکز بی‌خطر سازی پسماندهای پزشکی توسط بخش خصوصی نیز در شهر اردبیل فعال است و زباله‌ های مراکز بهداشتی و درمانی بی‌ خطر می‌شود.
او افزود: در بحث پسماند کشاورزی، برگزاری کمیته پسماند کشاورزی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و ترویجی و نظارت بر جمع ‌آوری پسماندهای ویژه کشاورزی از جمله برنامه ها در این حوزه است.
خداپرست همچنین با اشاره به لزوم مدیریت صحیح پسماند کشاورزی گفت: 47 نفر از متخلفان که مبادرت به دفع غیر اصولی نایلون های مورد استفاده در کشت جالیزی در شهرستان های پارس آباد و بیله سوار کرده بودند و نیز 81 پرونده برای عاملان آتش زدن ضایعات کشاورزی در سال 96 تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند.
به گزارش ایرنا ، سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل نیز در این جلسه با اشاره اهمیت و ضرورت ارائه آموزش های لازم در حوزه پسماند بر توجه ویژه به تداوم آموزش ها و ساماندهی مناسب محل های دفن زباله بر اساس شاخصه های زیست محیطی تاکید کرد.
رحیم لاهوتی فر گفت: با مدیریت پسماند شهرهای استان بر اساس مطالعات و شاخص های زیست محیطی مشکلات و معضلات به مراتب کمتری در این حوزه خواهیم داشت.
سرانه تولید پسماند در استان اردبیل بیشتر از میانگین کشوری است ، سرانه تولید پسماند در کشور حدود 256 کیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد در حالی که این رقم در استان اردبیل برای هر نفر در سال 275 کیلوگرم می باشد.
فقط در شهر اردبیل روزانه 300 تن زباله تولید، جمع آوری و دفع می شود و جمع آوری و دفع هر کیلو زباله برای شهرداری 300 ریال هزینه دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاه
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.