استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: تاکنون در سطح جهان وقوع زلزله با سیستم نوین و فناوری‌های مدرن امکانپذیر نبوده و ثابت نشده است. 
علیرضا جعفرزاده در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: اخیرا شایعاتی مبنی بر ارتباط زلزله با پدیده هارپ مطرح شده در حالی که هیچ ارتباطی بین این دو موضوع علمی وجود ندارد.   وی با بیان اینکه هارپ کلمه انگلیسی و یک برنامه پژوهشی است که در مسیر دریا و تحولات آن ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: زلزله با هارپ هیچ ارتباط معنایی و علمی و منطقی ندارد و نمی‌توان به صورت دست‌ساز زمینه وقوع زلزله را فراهم کرد.   این استاد دانشگاه اضافه کرد: حتی در کشور ژاپن که بمباران شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی رخ داد معادل زلزله 7 ریشتری بود اما این بمب اتم هرگز زمینه وقوع زمین‌لرزه‌ها را سبب شد و تاکنون از نظر علمی و فنی این موضوع که وقوع زلزله براثر برخی تمرینات و مانورهای نظامی و یا موشکی اتفاق بیفتد به اثبات نرسیده است.   جعفرزاده با بیان اینکه اکثر زلزله‌ها در عمق 7 یا 8 و تا 23 کیلومتری زمین اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: زلزله نه قابل پیش‌بینی است و نه می‌توان به صورت قاطع در این زمینه از پدیده‌های دست‌ساز انسان سخنی به میان آورد.   وی با اشاره به اینکه هنوز به رغم پیشرفت‌های علمی زمان وقوع زلزله به دنبال برخی تحولات در عمق زمین قابل پیش‌بینی نبوده است، تصریح کرد: قطعا در روزهای اخیر و به دنبال وقوع زلزله‌های مختلف در شهرهای متعدد کشورمان شایعاتی در بین مردم رایج شده که جز نگرانی آنها هیچ سود و ثمری به همراه ندارد.
 استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: مولف کتاب هارپ شایعه یا واقعیت با رد تمامی مطالب غیرعلمی منتشر شده در برخی سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی اظهار داشت: وقوع زلزله‌های متعدد در کشورمان به دنبال برخی فعال شدن گسل‌ها بوده هیچ ارتباطی با موضوع هارپ یا سایر موارد علمی – تحقیقاتی و یا پژوهشی غیرمنطقی ندارد
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.