به گزارش ایرنا ، فریدون بابایی روز شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری خلخال افزود: هدف دولت از اجرای این طرح ارتقای سطح زندگی مردم محروم و حاشیه نشین شهرها است.
وی با اشاره به اینکه دولت اعتبارات مورد نیاز برای ارتقای سطح زندگی اهالی ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی را از منابع اعتباری مختلف تامین می کند اظهارامیدواری کرد با اجرای عملی و درست این طرح در شهر خلخال با همکاری شهرداری و دستگاه های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی پایدار شهری ، این طرح در زندگی اهالی ساکن در حواشی شهر بطور علنی آثار مثبت خود را نشان دهد.
وی گفت: در گذشته فقدان نظارت بر ساخت و سازهای شهر بزرگترین معضل اجتماعی و عامل اصلی در رشد قارچ گونه سکونتگاه های غیر رسمی و ساخت و سازهای غیرمجاز در خلخال بوده و این امر موجب وارد شدن لطمه به زیبایی شهر و همچنین عدم برخورداری اهالی ساکن در مناطق حاشیه نشین از خدمات مساوی شهری شده است.
رئیس ستاد بازآفرینی پایدار شهری خلخال اظهار کرد: اگر از همان ابتدای کار ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر اقدامات بازدارنده و بموقع از سوی شهرداری صورت بگیرد مشکلات بعدی ناشی از اتمام این گونه ساخت و سازها گربیانگیر جامعه نخواهد شد.
وی گفت: برغم گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز شبانه در مناطق حاشیه نشین شهر خلخال بررسی پرونده بناهای غیر مجاز شهری نشان می دهد که با وجود غیرمجاز بودن این بناها و فقدان نظارت فنی بر آنها بیشتر این بناها دارای مجوز استحکام بنا از سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند.
وی اظهار کرد: انتظار از مسوولان عضو ستاد بازآفرینی پایدار شهری پایان دادن به ساخت و سازهای غیرمجاز و پایان ایجاد مشکل در ساختار شهر و فراهم کردن زمینه ارتقای سطح زندگی ساکنان محلات محروم و حاشیه نشین با ارائه طرح های پیشنهادی از سوی دستگاه های اجرایی عضو این ستاد است.
بابایی با بیان اینکه ارتقای سطح زندگی ، افزایش امید به زندگی و ارتقای سطح خدمات شهروندی ارائه شده به ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی واقع در حواشی و مناطق واقع در داخل بافت فرسوده شهر از اهداف مهم طرح بازآفرینی پایدار شهری است گفت: اجرای این طرح و دستیابی به اهداف پیش بینی شده در آن از جمله توزیع مساوی خدمات شهری در مناطق حاشیه نشین علاوه بر همت مضاعف شهرداری و مسوولان دستگاه های اجرایی ستاد نیازمند همکاری و همدلی مردم برای اجرای درست این طرح است.
در استان اردبیل در مجموع بیش از 2 هزار و 669 هکتار با سکنه بیش از 141 هزار نفر شامل یک هزار و 145 هکتار سکونتگاه غیر رسمی و نیز حدود یک هزار و 523 هکتار بافت ناکارآمد میانی شناسایی شده که حدود 30 درصد مساحت شهرهای مورد مداخله استان را شامل می شود.
این سکونتگاه ها که اغلب دارای بافت های غیر اصولی و فرسوده می باشند در کنار مخاطرات فیزیکی خود، منشاء برخی از آسیب های اجتماعی نیز بوده و از امکانات زیربنایی نیز به دلیل ساخت و سازغیر قانونی بی بهره هستند.
این مناطق که حداقل نیازهای یک زندگی طبیعی را برای ساکنان خود دارند، آسیب هایی چون بیکاری، فقر اعتیاد و طلاق را نیز همراه دارند و ساماندهی فیزیکی و اجتماعی آن امری است که دولت به آن توجه ویزه ای دارد.
ساماندهی بافت های فرسوده و توجه به معضل حاشیه نشنی امروز بعنوان یک ضرورت و نیاز اصلی استان اردبیل مورد توجه مسوولان قرار گرفته و در دولت تدبیر و امید هم اقدام های خوبی برای شناسایی مناطق درگیر این معضل و سامان آنها در حال انجام است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.