عدیل سروی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحدها سالانه 40 درصد مواد خام تولیدی بخش کشاورزی را فرآوری می کنند.
وی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به عنوان مکمل چرخه تولیدات محصولات کشاورزی است و تبدیل مواد خام کشاورزی مازاد بر نیاز مصرف را به غیر از محصولات مرغوب که ارزش افزوده صادراتی بالایی دارند، بر عهده دارند.
وی ادامه داد :دولت تدبیر و امید آماده حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی است و تمام سعی و تلاش بر این است تا سرمایه گذاری در این بخش توسعه یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: متقاضیان ایجاد اینگونه واحدها می‌ توانند با مراجعه اولیه به مدیریت صنایع این سازمان طرح خود را ارائه دهند و در صورتی که طرح شان توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، هرگونه همکاری در ارتباط با واگذاری تسهیلات با بهره کم و همچنین مشاوره‌ های لازم و کارشناسی را با آنها انجام می شود.
سروی بابیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی نقش اساسی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارند افزود: استان اردبیل به لحاظ داشتن تنوع اقلیمی خاص و منحصر بفرد ، کشت و صنعت‌ های مغان و پارس، دشت‌ های حاصلخیز اردبیل و مشگین شهر و وجود سدهای یامچی، سبلان و خداآفرین و با داشتن حدود 37 هزار و 501 هکتار باغ انواع میوه از قبیل سیب درختی، انگور، به، هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گیلاس، آلبالو، گردو، فندق، زیتون ، انجیر و غیره می تواند با سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی صنایع تبدیلی موفق عمل کند.
وی بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی یکی از موثرترین راهکارها برای اشتغالزایی جوانان در بخش‌های خصوصی است و به همین دلیل نیاز است مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند.
سروی گفت:صنایع تبدیلی یک فرصت مناسب برای ایجاد تحول در صنعت کشاورزی منطقه است که سرمایه گذاران و کشاورزان باید از این فرصت ویژه استفاده لازم را داشته باشند.
وی تامین زیرساخت های لازم برای صنایع تبدیلی را یاد آور شد و گفت: اجرای طرح‌ های آبیاری قطره‌ ای و نوین با پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی یکی از طرح های قابل توجه دولت است که با بهره برداری از آن می توان زمینه ایجاد صنایع تبدیلی در استان را فراهم کرد.
سروی بااشاره به اجرای طرح های سد سازی در استان بیان کرد: اجرای طرح های سد سازی از قبیل سد تازه‌کند ، عمارت، خداآفرین ، گیوی و احمد بیگلو فرصت خوبی است تا با بهره برداری این طرح ها صنایع تبدیلی در استان راه اندازی شود.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
خبرنگار: یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.