عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: مراکز دانشگاهی و انجمن‌های علمی در خصوص آسیب‌های اجتماعی نقش پیشگیرانه داشته باشند. 
علی شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه اردبیل با بیان اینکه خشونت خانگی به معنی رفتار خشونت‏آمیز و سلطه‏گرانه‏ عضوی از خانواده علیه عضو یا سایر اعضای خانواده است، گفت: براساس مطالعات روانشناسان و جامعه‏شناسان، خشونت معمول در خانواده علیه کودکان، خردسالان و زنان است. 
وی با بیان اینکه خشونت درون خانواده بازتاب الگوهای کلی‌تر رفتار خشن است، افزود: بسیاری از مردانی که زنان و کودکانشان را از نظر فیزیکی مورد خشونت قرار می‌دهند در زمینه‌های دیگر نیز سابقه‏ خشونت دارند. 
شیخ‌الاسلامی ادامه داد: خانه اغلب به عنوان پناهگاه امن تلقی می‌شود، اما خشونت خانگی بخشی از تجربه‏ ناخوشایند برخی از زندگی‏های خانوادگی است. خشونت خانگی پدیده‏ای جدید نیست، اما توجه به آن به عنوان مسئله‏ای اجتماعی تقریباً جدید است. 
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: طبق آمار کمتر از 35 درصد از خشونت‌های خانگی در ایران به پلیس گزاش داده می‌شود و در یک تحقیق سه ماهه از 180 مورد شکایت خشونت خانگی، 128 مورد حاضر به پیگرد قانونی مجرم نشده‌اند. بیشترین خشونت خانگی و همسرآزاری در خانواده‏هایی دیده می‌شود که اعضای خانواده با حق و حقوق خود به عنوان یک عضو خانواده آشنا نیستند. 
وی با بیان اینکه امروزه خشونت علیه کودکان یکی از مشکلات جدی و دارای اولویت برای مدیران و برنامه‏ریزان سلامت در بسیاری از نقاط به ویژه در کشورهای در حال توسعه به شمار می‏رود، تصریح کرد: خشونت علاوه بر آنکه سلامت جسمی و روانی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احتمال خودکشی کودکان را در آینده افزایش داده و باعث مشکلاتی در زمینه‏های تحصیلی، شغلی و خانوادگی آنان خواهد شد. 
شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه براساس شواهد در برخی از کشورها 1 تا 5 درصد تولید ناخالص ملّی صرف هزینه‏های درمانی خشونت می‏شود، اضافه کرد: آسیب‌رساندن به رشد فیزیکی و عاطفی کودک، توانایی یادگیری او را کاهش داده و احتمال رفتارهای مخاطره‏آمیز سلامتی در آینده‏ کودکان، از جمله استعمال دخانیات، مصرف الکل و رفتارهای ضداجتماعی را افزایش می‏دهد. 
وی ادامه داد: براساس گزارش‌های منتشر شده، میزان کودک‏آزاری در شش ماه اوّل سال 96 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. طبق آمار گرفته شده در سطح کشور در شش ماه ابتدایی سال 96 در حوزه‏ کودک‏آزاری، تعداد تلفن‌های ثبت شده از طریق خط 123، هشت هزار 478 تماس بوده است. 
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خانواده‏ها باید تشخیص دهند که کودک‏آزاری جرم و همچنین ضرری جدی برای آینده‏ کودکان است، افزود: ما نیازمند آگاهی و دانش عمومی در این باره هستیم. آگاهی عمومی، قربانیان کودک‏آزاری را تشویق خواهد کرد تا به دنبال پیگیری و بهبودی بروند و خانواده‏ها را قادر به گزارش بیشتر خواهد ساخت. 
وی گفت: اقدامات پیشگیرانه در برابر سوء استفاده از کودکان باید در نظام آموزش و پرورش و سازمان‏های مربوطه معرفی شوند. باید اقدامات لازم در جهت طراحی برنامه‏های درسی و بکارگیری معلمان آموزش دیده برای ارائه‏ برنامه‏های پیشگیرانه در رابطه با کودک‏آزاری انجام شود. باید بروشورها، پوسترها و محصولات صوتی و تصویری برای استفاده در مدارس و خانواده‏ها در جهت پیشگیری از خشونت علیه کودکان طراحی، تولید و پخش شوند. 
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: دست‏اندرکاران صدا و سیما می‏توانند به ساخت فیلم‏های مستند و آموزشی در حوزه‏ تربیت کودکان و چگونگی مقابله با آسیب اقدام نموده و از تلویزیون، رادیو و سایر رسانه‏ها پخش نمایند. اعضای خانواده‏ها نیز باید از حق و حقوق خود، آگاه و مطلع باشند و در صورت لزوم از متخصصان سلامت روان و مراکز مشاوره درخواست کمک و حل مساله نمایند. 
وی افزود: شاید بتوان عدم وجود مهارت‏های زندگی، ناآگاهی والدین از سبک‏های مناسب فرزندپروری، ناآگاهی کودکان از حق و حقوق خود را از جمله عوامل افزایش کودک‏آزاری دانست، البته پذیرش شکل‌هایی از خشونت خانگی مانند تنبیه بدنی، از عواملی است که میزان کودک‏آزاری و خشونت خانگی را افزایش می‌دهد. 
شیخ‌الاسلامی در خصوص نقش دانشگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: مراکز دانشگاهی و انجمن‏های علمی باید در حوزه‏ آسیب‏های اجتماعی با برگزاری کارگاه‏های آموزشی، سمینارها و همایش‏ها(از قبیل آموزش خانواده‏ها، مهارت‏های زندگی، مهارت‏های کنترل خشم، آشنا نمودن اعضای خانواده‏ها و کودکان با حق و حقوق خود و غیره) نقش پیشگیرانه را به عهده بگیرند. 
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: راهکارهای مختلفی برای حل این معضل وجود دارد که از آن جمله می‏توان به آموزش مهارت‏های زندگی ویژه‏ کودکان و خانواده‏ها، آشنا نمودن کودکان با حق و حقوق خود، آموزش خانواده‏ها، آموزش سبک‏های مناسب و درست فرزندپروری، آموزش راهبردهای مقابله‏ای مناسب به خانواده‏ها، شناسایی خانواده‏های در معرض خطر و ارائه‏ آموزش‏های لازم و غیره اشاره نمود. 
وی تاکید کرد: بطور کلی اگر اعضای خانواده‏ها و به ویژه کودکان و قربانیان خشونت‏های خانگی آموزش‏های لازم را دریافت نموده و با حقوقی که از آن برخوردارند آشنا باشند، می‏توان شاهد کاهش چشمگیر بروز کودک‏آزاری و خشونت‏های خانوادگی شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.