جعفر فهیمی روز شنبه در جلسه کارگروه بین بخشی طرح مدیریت سبلان افزود: حفاظت و مدیریت سبلان و پیشگیری و ممانعت از تخریب ، آلودگی محیط زیست و حفظ تنوع زیستی آن، بدون مشارکت دستگاه های متولی و جوامع عشایری و تدوین طرح های تحقیقاتی و پژوهشی لازم موثر واقع نخواهد شد.
وی گفت: حافظان و مدیران اصلی محیط زیست سبلان جوامع روستایی و عشایری منطقه هستند و نقش دستگاه های متولی در مدیریت سبلان هدایت و راهبری بهره برداران واقعی از آن به منظور حفظ و حراست از این اثر طبیعی برای نسل های بعدی است.
رئیس کارگروه بین بخشی طرح مدیریت سبلان همچنین خواستار آسیب شناسی و ارائه راهکارهای لازم با مشارکت و همراهی دستگاه های متولی در مدیریت و حفاظت از اثر طبیعی ملی سبلان شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط یست استان اردبیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم در این نشست گفت: کوه سبلان از ارتفاع سه هزار و 600 متر به بالا به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تحت عنوان 'اثر طبیعی ملی سبلان' در شورای عالی محیط زیست به تصویب رسیده است.
محمد خداپرست افزود: همسو کردن فعالیت های دستگاههای متولی در راستای مدیریت یکپارچه زیست بومی منطقه بر اساس مطالعه طرح تفصیلی - اجرایی اثر طبیعی ملی سبلان ضروری است.
وی حفاظت از تنوع زیستی منطقه، دستیابی به یک رویکرد همه سونگر کاربردی و پویا به منظور حفظ و نگهداری منابع اکولوژیک و بهره برداری خردمندانه از منابع، جلب مشارکت در اجرای برنامه های طرح مدیریت مناطق و همسو نمودن فعالیت ها را در راستای مدیریت یکپارچه زیست بومی در چارچوب قوانین، مقررات و ضوابط را از اهداف و برنامه های طرح مدیریت سبلان برشمرد.
او افزود: با ارائه برنامه ها و پیشنهادات دستگاههای اجرایی استان بر اساس اهداف و برنامه های طرح مطالعه سبلان حفاظت و بهره برداری پایدار از سبلان موثر واقع خواهد شد.
قله سبلان با ارتفاع 4811 متر در استان اردبیل واقع شده و هر سال در فصل های مختلف میزبان انبوه کوهنوردانی است که از سراسر کشور به دومین کوه مرتفع کشور صعود کرده و از زیبایی های آن لذت می برند.
سالانه بین 80 تا 100 هزار کوهنورد از مناطق مختلف کشور و برخی از کشورهای خارجی به قله 4811 متری سبلان صعود می کنند.
تعدادی از کوهنوردان به دلیل نا آشنایی به مسیر رفت و برگشت به قله سبلان دچار حوادث مختلفی می شوند که در برخی از موارد حتی منجر به قطع عضو یا فوت شخص کوهنورد نیز می شود.
قله سبلان در جنوب مشگین شهر واقع شده و دارای سه پناهگاه در اضلاع مختلف است.
شهرستان مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.