به گزارش ایرنا، محمدرضا اللهیار شامگاه پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات پیش روی مجتمع بندری بندرخمیر که با حضور استاندار هرمزگان، رئیس مجتمع نمایندگان هرمزگان و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد، اظهار داشت: مطالعات زیست‌ محیطی این پروژه را در مهر ماه سال 88 با اداره کل حفاظت محیط‌ زیست به مدت بیشتر از دو سال دنبال کردیم و چندین بار لوح فشرده مطالعات ارسال شد که حدود 200 چالش با محیط‌ زیست وجود داشت.
وی خاطرنشان کرد: صورت‌ جلسه ‌ای با امضای محیط زیست و همه مسئولان انجام و توسط ابراهیم عزیزی، استاندار اسبق هرمزگان به سازمان بنادر ابلاغ شد و بعد از آن مکاتبات متعددی با اداره بنادر جهت انجام مراحل قانونی انجام شد اما در اواسط کار سازمان محیط ‌زیست به دادگاه شکایت و پروژه تعطیل و این پروژه خاتمه یافت.
وی با بیان این که پس از مدتی این پروژه توسط نمایندگان مجلس هرمزگان پیگیری و منتظر تعیین تکلیف بودیم، گفت: قرار شد با همکاری سازمان محیط‌ زیست ارزیابی ریسک انجام و تحویل شود.
اللهیار اضافه کرد: قرار بر آن شد در خصوص موج‌ شکن نیز تغییراتی انجام شود که مشاور مطالعات موردنظر را انجام داده و به ‌صورت مدون در اختیار داریم.
این مقام مسئول با تاکید بر این که این پروژه مشکلی از نظر زیست محیطی ندارد، گفت: چهار هکتار برای طرح اولیه این مجتمع در نظر گرفته شده و جهت توسعه تا 16 هکتار قابل استفاده است.
معاون مهندسی و توسعه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شناورهایی با ظرفیت تا پنج هزار بار در این بندر می توانند پهلوگیری کند.
وی تصریح کرد: چهار هکتار برای طرح اولیه و جهت توسعه تا 16 هکتار قابل‌استفاده است.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور نیز در این نشست، اظهار داشت: دو بار از این پروژه بازدید کردم و به ‌عنوان یک ایرانی بسیار ناراحت هستم که اجرای پروژه اینقدر به طول انجامیده است.
پروین فرشچی اضافه کرد: بعضی از اوقات به دلیل جابجایی مسئولان و همچنین به دلیل اتمام بودجه این پروژه توقف داشته که این مدت باید از کل زمان توقف کم کنیم و مدتی از این توقف هم بابت اختلاف‌ نظر سازمان‌ها بوده و این‌طور نبوده که کل توقف‌ها توسط محیط ‌زیست باشد.
وی با اشاره به اینکه جانمایی و استقرار، اصل و پیش‌فرض این پروژه‌ها است و نمی‌توانم ادعا کنم که جانمایی نشده ، افزود: این معاونت موافقت کرد ارزیابی توسط هر دو نهاد یعنی اداره بنادر و محیط ‌زیست انجام شود و امیدوارم با آغاز مجدد فعالیت پروژه، مطالعات دقیقی صورت گیرد.
در پایان این جلسه همه سازمان‌ها موافقت کردند که از روز 13 آبان اجرای مجدد پروژه شروع و فرآیند قرارداد و تعیین پیمانکار انجام شود.
7198/ 7408
خبرنگار: فاطمه حسینی * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.