نائب رئیس اتاق بارزگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: قوانین صادرات ستیز در سال های اخیر تجار و بازرگانان اردبیلی را در امر صادرات دلسرد کرده است. 
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، بهروز پورسلیمان در جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: نیاز است تا با این وضعیت صادرات در استان اردبیل گمرکات بیله سوار از وضعیت بوروکراسی خارج شود تا عملکرد مناسبی را در حوزه تجارت در استان شاهد باشیم. 
وی با اشاره به مشکلات عدیده تجارت در استان اردبیل بیان کرد: تجار و بازرگانان ما دغدغه های فراوانی را در مسیر تجارت دارند و همین امر سبب شده است تا ما شاهد نوعی دلسردی در بین تجار باشیم. 
نائب رئیس اتاق بارزگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل عوامل انحصارگرایی از سوی کشور جمهوری آذربایجان را از دیگر موانع پیش روی تجار اعلام کرد و گفت: ما امروز از نظر صادرات کالا از استان اردبیل در وضعیت نامناسبی هستیم و کشور آذربایجان نیز با مانع تراشی درمقابل تجار به این مشکلات بیش از پیش دامن زده است. 
پورسلیمان این مشکلات را در سطح ملی و استانی دانست و گفت: کابینه دولت دوازدهم علیرغم اینکه نتوانسته است برای مشکل اشتغال در کشور راهکاری پیدا کند اما در حوزه تجارت و صادرات عملکرد روشن و موفقی داشته و دولتمردان از هیچ تلاشی برای این امر فروگذار نمی کنند. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اصلی ترین مشکل در توسعه صادرات را روانه شدن تجار ما به سمت گمرک آستارا اعلام کرد و افزود: یکی از دلایل این عمل نبود کامیون‌ها و ناوگان حمل و نقل یخچال دار در استان است که تجار ما نمی توانند محصولات کشاورزی و موادغذایی خود را از استان خارج کنند. 
نائب رئیس اتاق بارزگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: علیرغم اینکه ما با کشورهای حوزه سی آی اس رابطه تجاری خوبی می توانیم برقرار کنیم اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم از جمله کامیون های یخچال دار با مشکلا عمده ای مواجه هستیم که ضروری است نسبت به تامین این ناوگان نیز اقدامات اساسی صورت گیرد. 
پورسلیمان ادامه داد: در نشست روز گذشته اتاق ایران این مشکل مطرح شده و قرار شده تا کامیون‌های یخچال دار با عمر متوسط 5 سال آزاد شده و بدون عوارض گمرکی به استان‌ها وارد شوند. 
وی یکی دیگر از دلایل ناموفق بودن صادرات در استان را نبود شرکت های حمل و نقل اعلام کرد و افزود: کشور آذربایجان برای ترخیص برخی کالاهای اساسی از استان اردبیل محدودیت هایی را ایجاد کرده است و از همین روی تجار ما مجبور می شوند برای ترخیص کالاهای خود به گمرک آستارا مراجعه کنند. 
نائب رئیس اتاق بارزگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل از احصای بیش از 80 مورد از مشکلات تجار در قالب یک کتابچه خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر با استقرار انبارهای عمومی در استان اردبیل که دو سال است فعالیت خود را آغاز کرده تجار ما با سهولت کار روبرو هستند. 
پورسلیمان با تاکید بر اینکه استان اردبیل باید در خط تجارت یک حرکت مناسبی را آغاز کند گفت: دولت محلی در این زمینه اشتیاق خوبی را از خود نشان می دهد که این برای تجارت ما می تواند نقطه قوتی محسوب شود. 

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.