به گزارش خبرنگار ایرنا ، عبدالله مهاجر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ارزش کالاهای صادر شده استان در سال جاری تاکنون را حدود 500 میلیون دلار اعلام کرد.
بازرگانان مازندران پارسال 400 میلیون دلار کالا از طریق گمرکات این استان و سایر استان های کشور به خارج از کشور صادر کردند.
مهاجر گفت که بازرگانان مازندران حدود 360 میلیون دلار از کالاهای خود را از پنج گمرک استان امسال و بقیه از سایر استان ها از جمله استان های همجوار به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر شده است.
وی گرانی حمل و نقل کالا از بنادر مازندران را دلیل اصلی تمایل بازرگانان استان برای صادرات کالاهایشان از طریق دیگر استان ها کشور ذکر کرد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت که هم اکنون نرخ حمل هر کانتینر کالا از بنادر مازندران به بنادر روسیه از جمله آستاراخان حدود 6 هزار دلار است در حالی که در استان گیلان حدود سه هزار دلار تمام می شود.
وی دلیل ارزانی حمل کالا در استان همجوار را ناشی از تردد ناوگان حمل و نقل روسی در آستارا و پایین بودن نرخ کرایه برگشت این ناوگان های دریایی دانست.
مهاجر افزود : با وجود محدودیت ها و ضعف زیرساخت ها صادراتی ، مازندران توانست صادرات کالای تولیدی خود را به خارج از کشور حدود 20 درصد رشد دهد.
** ظرفیت صادراتی 2 میلیارد دلاری مازندران
رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت که این استان متناسب با ظرفیت واحدهای تولیدی ، صنعتی و کشاورزی موجود می تواند سالانه افزون بر 2 میلیارد دلار صادرات داشته باشد ، ولی ضعف زیرساخت ها از جمله بالا بودن حقوق گمرکی ، گرانی حمل و نقل و حمایت نشدن از سوی بانک ها و نبود مشوق صادراتی سبب شده است تا تنها یک چهارم محقق شود.
وی اضافه کرد : در سال جاری دولت برای حمایت از صادرات مرکبات برای هر کیلوگرم صادرات این محصول برای تجار مازندرانی حدود پنج هزار ریال مشوق در نظر گرفت و همین موضوع سبب شد با وجود سرمای آذر ماه و یخ زدگی بخشی از محصولات ، صادرات مرکبات مازندران نسبت به سال قبل افزایش یابد.
مهاجر گفت : در نظر گفتن همین مقدار مشوق صادراتی سبب شد تا تجار ما 100 میلیون دلار مرکبات بخصوص کیوی به خارج از کشور بویژه روسیه صادر کنند.
وی افزود : با رفع ضعف های زیرساختی از جمله متعادل شدن حقوق گمرکی برای صادرات ، مازندران می تواند سال آینده صادراتش را به یک میلیارد دلار برساند.
او ادامه داد : با رایزنی هائی که صورت گفته به نظر می رسد حداکثر تا پایان سال جاری حقوق گمرکی برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه برداشته شود که گشایش خوبی برای صادرات محسوب می شود.
** امیرآباد بهترین نقطه برای منطقه آزاد
رئیس اتاق بازرگانی مازندران همچنین گفت که بندرآمیر آباد به دلیل داشتن زیرساخت ها و اراضی مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز ، بهترین نقطه برای راه اندازی منطقه آزاد است.
وی افزود : اگر روال قانونی برای تصویب منطقه آزاد در کشور رعایت شود ، باید امیرآباد به عنوان منطقه آزاد معرفی شود و منافاتی با تصویب سایر نقاط استان به عنوان منطقه آزاد دوم و سوم ندارد.
او ادامه داد : توسعه استان نیاز به همدلی و همراهی آحاد مردم به خصوص مسئولان دارد و باید به دنبال ایجاد این همدلی و همراهی باشیم.
مازندران با داشتن 470 هزار هکتار اراضی کشاورزی و سه هزار و 400 واحد صنعتی ، پنج گمرک و سه بندر دارد .
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.