میرولی صفرزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین سرشماری،جمعیت عشایر کشور220 هزار خانوار با یک میلیون و 200 هزار نفر است که 24 میلیون راس دام دراختیار دارند.
وی اظهار داشت: اکنون حدود 38 درصد از مراتع کشور معادل 32 میلیون هکتار مرتع به چرای دام های عشایر اختصاص دارد.
صفرزاده افزود: 28 درصد دام سبک و 4 درصد دام سنگین کشور توسط عشایر پرورش داده می شود.
وی گفت: در مجموع حدود 60 میلیون هکتار از کل 84.7 میلیون هکتار اراضی مرتعی کشور در قالب 300 هزار پروانه را مورد بهره برداری قرار می گیرد.
صفرزاده ادامه داد: همچنین 790 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در اختیار عشایر است که 70 هزار هکتار آن را اراضی باغی و 650 هزار هکتار را نیز اراضی زراعی شامل می شود.

***تولیدات بیش از 5 هزار تن فرآورده دامی و کشاورزی توسط عشایر
قائم مقام سازمان امورعشایر کشور گفت: عشایر در سال حدود 5 میلیون و 700 هزار تن انواع فرآورده دامی، زراعی و باغی را تولید می کنند که به طور متوسط 5 درصد محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که عشایر 25 درصد گوشت قرمز و 25 درصد لبنیات را تولید می کند که مقداری از آن به مصرف خود عشایر رسیده و مابقی روانه بازار می شود.
صفرزاده بیان داشت: همچنین عشایر سالانه 430 هزار تن شیر تولید می کنند که بخشی تبدیل به لبنیات سنتی و بخشی نیز به صورت خرید شیر در اختیار کارخانه ها قرار می گیرد.

***تولید 35 درصد صنایع دستی به دست هنرمندان عشایر
صفرزاده گفت: 35 درصد صنایع دستی کشور که 1 میلیون و 470 هزار مترمربع انواع صنایع دستی است را عشایر تولید می کنند که بخشی را به بازار داخلی و بخشی به خارج از کشور صادر می شود.
وی افزود: در سال زراعی گذشته حدود 2 هزار راس دام به صورت مستقیم توسط تشکل های عشایری به خارج از کشور صادر شد و 100 هزار راس دام عشایر نیز توسط صادرکنندگان روانه بازارهای جهانی شد.
وی با بیان اینکه بیشتر گوشت قرمز تولید شده توسط عشایر در داخل کشور مصرف می شود، بیان داشت: کیفیت این گوشت ها نزدیک به ارگانیک و در برندهای سالم توزیع می شود و درصدد هستیم تا در مناطقی گوشت سالم تولید می شود را به مردم معرفی کنیم.

***59 درصد عرصه های کشور در قلمرو عشایر است
صفرزاده در ادامه با بیان اینکه در تمام استان های کشور عشایر وجود دارند، گفت: ولی عرصه های مورد قلمرو عشایر از ییلاق تا قشلاق 59 درصد عرصه های کشور هستند که در آن تردد می کنند.
وی افزود: عشایر شامل 104 ایل، 552 طایفه مستقل و 21 هزار کوچکترین رده با عناوینی همچون تش، مال، اوبا و ...هستند که در 15 هزار نقطه به عنوان سامانه عرفی استقرار دارند.

***یکجانشینی 90 هزار خانوار عشایری
قائم مقام سازمان امور عشایری کشور ادامه داد: برای اسکان و یکجانشینی عشایر از برنامه دوم توسعه تا کنون حدود 90 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر در 1600 کانون ساکن شده اند.
وی گفت: 350 کانون، هدایتی و نوبنیان بوده و مابقی در مناطق قشلاقی مستقر هستند اما دولت به آن ها برای تامین زیربناهای استقرار کمک می کند.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی، پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه 33 هزار خانوار عشایری دیگر نیز اسکان یابند که این موضوع امری داوطلبانه است.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**پردازشگر: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.