هادی ذبیحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توسعه و ترویج کشت محصول زعفران در بین کشاورزان شهرستان و با توجه به مساعد بودن منطقه برای کشت و تولید این محصول سطح زیرکشت و میزان زعفران برداشت شده از مزارع این محصول در سال زراعی جاری در مقایسه با سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.
وی با بیان اینکه برداشت محصول زعفران در خلخال از نیمه دوم مهر آغاز شده اظهار کرد: با توجه به افزایش سطح زیر کشت و رشد راندمان تولید در واحد سطح و مناسب بودن وضعیت جوی امسال پیش بینی می شود 40 تا 45 کیلوگرم کلاله خشک زعفران از 15 هکتار از مزارع زعفران مناطق نیمه گرمسیری این شهرستان تا پایان زمان برداشت محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.
وی گفت: زعفران پس از یک سال کشت از سال دوم قابل برداشت بوده و پیاز آن نیز به مدت هفت سال توان گل دهی داشته و مدت گل دهی و برداشت محصول گل زعفران 20 روزه و بهترین ساعات برداشت محصول نیز زمان طلوع آفتاب و قبل از گرم شدن هوا در طول روز است.
او بیان کرد: از هر 150 گل زعفران یگ گرم زعفران و از 147 هزار گل تازه یک کیلوگرم زعفران خشک به دست می آید و با توجه به هزینه های پایین پرورش و نگهداری و بالا بودن قیمت این محصول در بازار درآمد مناسبی از محل کشت و پرورش این محصول عاید پرورش دهندگان آن می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال همچنین با اشاره به کاهش هشت برابری مصرف آب برای زراعت زعفران در مقایسه با سایر زراعت های رایج در منطقه، تداخل نداشتن فصل آبیاری این محصول با سایر محصولات زراعی و باغی ، صرفه اقتصادی بالا و ایجاد اشتغال برای خانواده ها را از مزایای مهم کشت این محصول برشمرد و گفت که برای توسعه کشت این محصول در مناطق نیمه گرمسیری شهرستان و افرایش راندمان تولید این محصول راهبردی تلاش می شود.
زعفران علاوه بر مصرف سنتی در صنایع غذایی ، دارویی ، رنگ سازی و موارد بهداشتی و آرایشی کاربرد فراوانی دارد.
خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.