رضا ناصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای سیاست اصلاح الگوی کشت در حال حاضر در 6 قطعه در مجموع در سطح یک هکتار اقدام به زعفران کاری در منطقه شده و پیش بینی می شود زعفران کاران این شهرستان بتوانند در مجموع چهار کیلوگرم از این محصول ارزشمند تولید کنند.
او از کشاورزان علاقمند به کاشت زعفران خواست به اداره بهبود تولیدات گیاهی این مدیریت مراجعه کنند تا در اسرع وقت پیاز زعفران در اختیار آنها قرار بگیرد.
او گفت: زعفران کارانی که کار خود را توسعه دهند تسهیلات کم بهره از طریق مشاغل خانگی می گیرند.
ناصری افزود: توسعه کشت زعفران در روستاهای این شهرستان در راستای تغییر الگوی کشت صورت گرفته و کارشناسان ترویج به صورت مرتب و منظم در قالب آموزش های انفرادی و گروهی کشاورزان را مورد آموزش های لازم در خصوص کاشت و داشت و برداشت این محصول ارزشمند قرار می دهند.
زعفران یکی از گیاهان گران قیمت است که به علت نداشتن مخارج کاشت در صورتی که همه ساله خوب از آن مواظبت شود، سود سرشاری نصیب زارعان می کند.
کاشت زعفران می تواند قشر عظیمی از زنان و دختران روستایی را به کار گیرد و در کنار پر کردن اوقات فراغت آنها کمک موثری به اقتصاد خانوارها می کند.
مزرعه زعفران در سال اول محصول قابل توجهی نخواهد داد و فقط تعدادی از غده هایی که درشت بوده و ذخیره غذایی کافی داشته اند گل داده و تولید محصول می کند. معمولا اواسط آبان گل های بنفش رنگی در مزرعه ظاهر می شود و به محض پیدایش اولین گل برداشت آغاز شده و تقریبا سه هفته ادامه دارد.
موقعی که گل ها ظاهر می شوند، مزرعه زعفران خوش منظره، معطر و به رنگ ارغوانی یا بنفش خوش رنگی در می آید و یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت را زمانی می توان دید که مزرعه زعفران به گل نشسته است زیرا در آغاز سرما و خزان کلیه گیاهان که هیچ گلی در صحرا نیست گل می دهند. برای چیدن گل ها پیش از آنکه خورشید صبحگاهی اشعه نارنجی خود را بر مزرعه پوشیده از گل بتاباند، برداشت شروع و تا ساعت 9 صبح ادامه می یابد. عملیات گل چینی حدودا 15 تا 25 روز به طول می انجامد.
شهرستان نیر در 30 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.