حسن بیگناه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از 15 سال پیش توده های محلی زعفران از مناطق هدف استان خراسان رضوی به اردبیل انتقال و طی طرح مصوب دانشگاهی برای اولین بار مزرعه مادر برای تعیین سازگاری توده های محلی مناطق زعفران خیز در ایستگاه تحقیقاتی مزرعه حسن باروق دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل احداث شد.
وی افزود: در این طرح تقویم زراعی و تاریخ های مختلف کاشت گیاه زعفران در شرایط اردبیل، طی تحقیقات گسترده معین شد.
او بیان کرد: پس از محرز شدن سازگاری زعفران در اردبیل طرح اثرات مقادیر کودی بر اجزای عملکرد زعفران اردبیل توسط مجری انجام و سطوح مختلف کود دامی در زعفران در شرایط اردبیل در آزمایشگاه خاکشناسی دانشگاه آزاد مشخص شد.
وی ادامه داد: برای بررسی های تکمیلی با مشارکت سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس، سازگاری و پایداری الگوهای کاشت گیاه زعفران بر اساس اقلیم و اقتصاد منطقه مورد مطالعه قرار گرفت.
وی تصریح کرد: بهترین تاریخ کاشت زعفران در شرایط استان اردبیل در فاصله زمانی خرداد و شهریوماه بوده که بالاترین عملکرد زعفران در شرایط اقلیم اردبیل 21/5 کیلوگرم مشخص شده است.
بیگناه گفت: آشنایی زارعان با طریقه کشت وکار و فرآوری گیاه زعفران، استفاده بهینه از شرایط اقلیمی و طبیعی از جمله نزولات جوی و آبهای آبیاری بلااستفاده فصل پاییز، ایجاد اشتغال فصلی برای زراعان منطقه در فصل پاییز و جلوگیری از مهاجرت فصلی زارعان برای کار به شهرهای بزرگ، ایجاد زمینه لازم برای رونق صنایع بسته بندی، تبدیلی و صادراتی گیاه زعفران در منطقه ، از جمله اهداف این طرح تحقیقی و ترویجی است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.