به گزارش ایرنا، دکتر علی محمدپور روز دوشنبه در مراسم افتتاح هرباریوم نگهداری گیاهان دارویی گناباد افزود: مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد طرح جمع آوری و شناسایی گیاهان دارویی را با همکاری گروه آموزشی گیاهان دارویی مجتمع آموزش عالی، اداره منبع طبیعی، محیط زیست و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی گناباد در قالب تفاهم نامه همکاری با دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا کرد.
وی اظهار کرد: در این طرح از 111 نقطه گناباد که از نظر اقلیم، ارتفاع، شرایط خاک و ویژگی های رویشی گیاه مشابهت داشتند در 2 نوبت بهار و فصل رویش اولیه و در ابتدای مهرماه و پاییز زمان بذرگیری گیاهان دارویی بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی و جمع آوری شد.
وی گفت: این گونه ها بعد از آنکه با روشهای علمی خشک، پرس و شناسنامه دار شدند در قالب یک هرباریوم گیاهان دارویی نگهداری می شوند.
دکتر محمد پور جلوگیری از انقراض و تخریب گونه های گیاهان دارویی، استفاده از ظرفیت این گیاهان برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و اصلاح نوع کشت و افزایش سطح زیر کشت را از جمله اهداف این طرح ذکر کرد.
وی افزود: با توجه به قابلیتهای خوب گناباد از نظر تنوع و کیفیت گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی و منطقه، این فعالیت پژوهشی سرآغاز تحول اساسی در صنایع تبدیلی و افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و نقش آفرینی آن در اقتصاد منطقه به شمار می رود.
شهرستان گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
7545/2095/ 6053 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.