کریم حاجی زاده روز یکشنبه افزود: این پل تاریخی در سال 1348 به شماره 887 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
او با اشاره به اینکه پل سید آباد منتسب به دوره صفوی است، گفت: این پل محله های سید آباد و پیرمادر را به هم متصل می کند.
وی طول پل را 24.5 متر و عرض آن را نیز 4.5 متر ذکر کرد که شامل سه دهانه آجری با قوس های شاخ بزی کند و موج شکن های سنگی است.
حاجی زاده با بیان اینکه این پل با یک دهانه بزرگ در وسط و دو دهانه متقارن کوچکتر در کناره ها اجرا شده اظهار کرد: بزرگی دهانه وسط پل باعث شیب دار شدن عرشه پل شده است.
او در خصوص اقدامات تعمیر و مرمت این پل تاریخی تشریح کرد: در سال جاری جهت رفع نشست پی ها که به دلیل آب شستگی بستر بود، شهرداری اردبیل بستر پل را اصلاح کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدامات این اداره کل را نیز شامل برچیدن طاق دهانه کناری مشرف به محله سید آباد و بازسازی مجدد دهانه عنوان کرد.
به گفته دکتر حاجی زاده ، علاوه بر این برای حذف رطوبت و سبک سازی پل، عرشه به طور کامل جمع آوری شده و با طاق دزدی و بتن بلوکه جایگزین شد و پس از اصلاح شیب بندی نسبت به عایق کاری و حفاظ بتنی آن اقدام شد.
او افزود: بدنه اصلی پل اعم از نمای اصلی طرفین و زیرطاق ها با تعویض آجرهای فرسوده و اصلاح بندکشی و تعمیر ترک های موجود مرمت شده است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، او گفت: با هماهنگی های صورت گرفته قرار شده سنگ فرش عرشه پل مطابق طرح این اداره کل توسط شهرداری اجرا شود.
او با تاکید به ضرورت تامین اعتبار مرمت پل های تاریخی و با تقدیر از همکاری شهرداری اردبیل در مرمت و تعمیر این پل تاریخی ابراز امیدواری کرد این روند برای مرمت پل های تاریخی دیگر در سطح شهر اردبیل تداوم یابد.
استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان های کشور است.
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه های اردبیل هستند.
همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته های ساسانی ، قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.
دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.