محمد خداپرست روز دوشنبه افزود: کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش جهت بررسی وضعیت پراکنش خرس قهوه ای در دامنه های جنوبی منطقه سبلان، در منطقه حضور یافتند.
او با اشاره به اینکه خرس قهوه ای از جمله پستاندارانی است که از گذشته در دامنه های سبلان پراکنش داشته اظهار کرد: روند تخریبی زیستگاه این جانور از یک سو و ناامنی ایجاد شده توسط انسان از سوی دیگر باعث کاهش جمعیت و پراکنش آن شده است.
وی گفت: طی بررسی های انجام شده، آثار و نمایه هایی از خرس قهوه ای در نقاط مختلفی به صورت پراکنده مشاهده شد که حضور این گونه ارزشمند را در منطقه ثابت می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ساخت راه های دسترسی متعدد برای عبور و مرور عشایر، انبوه زباله های باقی مانده از حضور گردشگران و کوهنوردان در منطقه و وجود باورهای خرافی مانند استفاده از برخی از اعضای این گونه در مصارف پزشکی را از جمله عوامل تهدید حیات این گونه جانوری برشمرد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل ، خداپرست گفت: شناخت دامنه پراکنش خرس قهوه ای، آمار جمعیت گونه، شرایط محیط، بررسی زیستگاه، وضعیت جمعیت گونه های هم زیستگاه با آن، نصب تابلوهای هشدار دهنده، آموزش عشایر، زنبورداران و جوامع محلی و در نهایت برنامه ریزی و مدیریت براساس اطلاعات به دست آمده از اقدامات اساسی انجام شده برای حفظ و بقای خرس قهوه ای است.
قله سبلان با ارتفاع 4811 متر در استان اردبیل واقع شده و هر سال در فصل های مختلف میزبان انبوه کوهنوردانی است که از سراسر کشور به دومین کوه مرتفع کشور صعود کرده و از زیبایی های آن لذت می برند.
سالانه بین 80 تا 100 هزار کوهنورد از مناطق مختلف کشور و برخی از کشورهای خارجی به قله 4811 متری سبلان صعود می کنند.
قله سبلان در جنوب مشگین شهر واقع شده و دارای سه پناهگاه در اضلاع مختلف است.
شهرستان مشگین شهر در 95 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.