امام جمعه اردبیل گفت: شاعران و مداحان باید با اخلاص در عرصه مداحی و شاعری ورود پیدا کرده و از غلو و تصویر سازی‌های کاذب در حادثه کربلا پرهیز کنند. 
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در همایش مداحان شعرا و هیاتهای مذهبی در سالن ولایت اردبیل گفت: عظمت و جایگاه مداحی در مکتب اسلام بسیار والا و ارزشمند است بطوریکه در همه ادوار تاریخ همواره از شعرا ومداحان بویژه در بیان واقعه کربلا حمایت شده و مورد تکریم و تعظیم مردم بوده است. 
وی با بیان اینکه برگزاری آئین استقبال از محرم ضروری به نظر می رسد چرا که باید آسیبها و برخی مشکلات پیش روی این عرصه به درستی و به معنای واقعی باید تبین و تشریح شود، گفت: ما همه ساله آئین استقبال از محرم را با حضور آحاد مردم بویژه مداحان، شعرا و عزا داران حسینی برگزار می کنیم تا با برطرف کردن آفت‌ها و آسیب‌ها زمینه  بهتر برگزار شدن مراسم عزاداری حسینی را فراهم کنیم. 
وی تصریح کرد: برای امام حسین (ع) نبی مکرم اسلام عزاداری کرده و روضه خوانده‌اند هرچند واهبیت سعی می کند در این مسئله شبهه و تردید ایجاد کند اما به راحتی می توانیم با تمسک به آیت و روایت و احادیث معتبری که خود اهل سنت آن را قبول دارند به درستی واقعیت عزاداری و تکریم و تعظیم شعاراسلامی، دینی و حسینی را تبین و تشریح کنیم. 
وی با بیان اینکه گریه برای امام حسین دافع بلا است و این گریه کردن باید از سر درک حقایق و واقعیت‌های کربلا باشد، گفت: به هیچ وجه این گریه کردنها عاطفی یا مقطعی نیست چرا که در نهضت و مدرسه حسینی همه تعالیم ارزشی و دینی را می توان به روشنی دریافت. 
وی گفت: نباید مداح و شاعر ما با غلو و یا برخی حرکتهای نا صحیح میراث هزار و400 ساله  شیعه را بر باد داده و نسبت به حقیقت عاشورا تردیدی ایجاد کند. که از همین رو باید چندین مطلب و توصیه را مداحان و شعرای ما مورد توجه قرار دهند. 
امام جمعه اردبیل موضوع اخلاص در مداحی و شاعری را بویژه برای بیان شعر در مقام امام حسین (ع) و اهل بیت یادآور شد و گفت: در طول تاریخ مداحان و شاعرانی را سراغ داریم که خالصانه و عاشقانه برای امام حسین (ع) گریه کرده و به عنوان بکا معروف بودند. 
وی در ادامه از قیام امام حسین (ع) به عنوان ارزشها و هنجارهای دینی و معرفتی یاد کرد و گفت: باید شاعر و مداح وهمچنین علمای ما در سایه چنین محافل و مجالسی تابلوهای دین را اعم از عفاف و حجاب، ظالم ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز اول وقت، ذکات... را تبیین و بیان کنند تا بسیاری از ناهنجاری‌ها از جامعه ما رخت بربندد .   وی در ادامه با یادآوری اینکه بیان برخی مطالب در مداحی، عزاداری و شبیه خوانی شان معصوم را پایین می آورد ، افزود: باید از غلو و بالا بردن رتبه و جایگاه ائمه اطهار تا رب جلیل  پرهیز کنیم که شایسته است در این کار به دور از احساسات و عقلانیت مد نظر قرار گیرد.   وی از شاعران و مداحان خواست تا از طرح مسائل وهم انگیز، دروغ و اسباب اختلاف در عالم شیعه و سنی پرهیز کرده و به حقیقت شعارهای استاندارد و بین المللی امام حسین(ع) توجه کرده و به بیان آنها به زیبا ترین شکل تلاش و همتی واقعی داشته باشند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.