مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت:امروز ذخیره سازی خون بند ناف به عنوان بیمه بیولوژیک در دنیا و در سالهای اخیر در کشور ما نیز مطرح است .    به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اردبیل، ضرابی در نشست هم اندیشی فعالیت‌های بانک خون بند ناف کشور به خانواده هایی که به دنبال فرزند آوری هستند، تاکید کرد: خانواده باید با اطلاع از چنین رویکردی با ذخیره سازی خون بندناف نوزادانشان آنها را بیمه بیولوژیکی کنند.     مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به فعالیت پژوهشگاه رویان در ذخیره سازی سلول های بنیادی گفت: این پژوهشگاه فعالیت خود را از سال 84 در کشور شروع کرده و امروز نیز از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است. 
وی به  فعالیت سه بانک بند ناف عمومی در کشور اشاره کرد و گفت: در این مراکز 20 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده که با برنامه‌ریزی های  لازم برای افزایش آن داریم. 
به گفته ضرابی در بانک‌های خصوصی نیز تاکنون بیش از 80 هزار نمونه ذخیره شده که این نمونه‌ها در 28 دفتر نمایندگی استان‌ها ارائه شده است بطوریکه به دنبال افزایش چندبرابری آن در سال جاری هستیم. 
وی اضافه کرد: در کل کشور بانک های خون بندناف عمومی و خصوصی وجود دارد به طور که در سه بانک خون عمومی رویان انتقال خون و بیمارستانوی ا شریعتی ۲۰هزار نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده است. 
وی در ادامه به فعالیت برون مرزی رویان اشاره کرد و افزود: ایران توان صدور دانش فنی را به کشورهای دیگر دارد بطوریکه هم اکنون در کردستان عراق دفتر ما فعال است و به دنبال ایجاد دفتر در برخی از کشورهای همسایه نیز هستیم.     ضرابی با بیان اینکه افزایش نمونه های خون بندناف در بانک های عمومی کشور نیازمند حمایت دولت است، خاطرنشان کرد: بانک های عمومی در کشور اغلب با کمک خیرین و با حمایت دولت دایر می شود بطوریکه نمونه های جمع آوری شده در این بانکها برای درمان بیماری‌های تلاسمی، درمان انواع سرطانها و پیوند بافتها و اغلب بیمارهایی که منشا خونی دارند مورد استفاده قرار می گیرند.     وی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه ملی با همکاری سه مرکز رویان، سلول های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری و مرکز طبی کودکان بیان کرد: در قالب این پروژه درمان فلج مغزی با کمک سلول های بنیادی در دستور کار قرار دارد.     به گفته ضرابی در فاز نخست اجرایی این طرح ۱۲۰ بیمار پنج  تا ۱۳ ساله درمان می شوند و در صورت دستیابی به نتایج موثر درمان برای بیماران دیگر استفاده خواهد شد. بطوریکه 50  درصد از نمونه های ذخیره سازی شده در خانواده هایی با کودکان سرطانی و تالاسمی استفاده می شود      
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.