علیرضا واقف روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بازی درمانی نوعی روان درمانی است که طی آن کودک به جای صحبت کردن بازی می کند و همانگونه که یک بزرگسال از تکلم و بیان مشکل به نوعی تخلیه هیجانی دست می یابد، کودک نیز از طریق بازی و با کمک وسایل بازی به ابراز هیجانات و مشکلات خود می پردازد.
وی اظهار کرد: همانگونه که یک بزرگسال با طرح مشکل، داد زدن یا گریه احساس می کند نسبت به قبل سبک تر شده است، در بازی درمانی نیز یک کودک پرخاشگر که توسط والدین تنبیه یا تحقیر می شود با برداشتن شمشیر یا تفنگ و جنگیدن با سوژه خیالی یا واقعی به تخلیه روانی و کاهش تنش دست می یابد.
وی با بیان اینکه بازی درمانی با رویکردهای مختلف اجرا می شود گفت: تکنیکهای روان کاوی بیشتر برای درمان کودکان دارای مشکل کمبود اعتماد به نفس، خجالت و کم رویی استفاده می شود و تکنیکهای گشتالت درمانی و شناخت درمانی در درمان مشکلات بیش فعالی، افسردگی، اضطراب و وسواس می تواند کارآیی بیشتر داشته باشد.
واقف افزود: در گشتالت درمانی به فرد کمک می شود که دریابد نیاز به وابستگی به دیگران ندارد و می تواند موجود مستقل باشد به عبارت دیگر گشتالت درمانی نوعی خاص از درمان روانشناسانه است که در آن سعی می شود موانع از سر راه تغییر فرد برداشته شود تا وی از حمایت محیط به حمایت شخصی و بلوغ برسد.
وی با بیان اینکه بازی درمانی با روش های انفرادی و گروهی انجام می شود اظهار کرد: اساس بازی درمانی بر پایه تکنیکهای گروهی است که در جنبه های آموزشی و تغییر رفتار یا رفتار درمانی می توان برخی تکنیک ها و بازی ها را به والدین انتقال داد اما در جنبه های روان درمانی این کار باید توسط متخصص انجام شود.
وی گفت: بازی درمانی برای کودکان سه تا 12 سال کاربرد بیشتری دارد و برای سنین نوجوانی تکنیکهای تئاتر درمانی (پسیکودرام) مفید تر است و برای بزرگسالان نیز گروه درمانی تاثیر درمانی خود را ثابت کرده است.
این روانشناس افزود: بازی درمانی هم مشاهده و شناخت است و هم تشخیص و درمان که بیشترین پروسه آن درمانی است و می توان 2 روش غیر مستقیم و مستقیم را برای آن در نظر گرفت.
وی اظهار کرد: در روش غیر مستقیم، نفوذ در ناخودآگاه با تعاملات و تلقین های گروه مطرح است و در روش مستقیم، تاثیر بر خودآگاه و توجه به زمان حال، طی جلسات بازی درمانی، درمانگر با توجه به شناختی که از کودک پیدا می کند می تواند او را به جنبه های دیگر درمان از جمله گفتار درمانی یا دارو درمانی ارجاع دهد.
وی گفت: عمده مشکلاتی که برای درمان با این روش ارجاع می شود، بیش فعالی و اضطراب جدایی است که بر اساس نظر سنجی از والدین، استفاده از این روش، کارآیی بسیار داشته است.
واقف، نبود فضای استاندارد، یک دست نبودن طیف مراجعان، توجیه نبودن والدین، زمان بر بودن و داشتن هزینه را از جمله مشکلات استفاده از این روش درمانی دانست.
نخستین کلینیک تخصصی روان درمانی در مشهد از سال 1373 زیر نظر آموزش و پرورش با عنوان کلینیک مشاوره و درمان آغاز به کار کرد.
بازی درمانی پیش از این به شکل انفرادی در مشهد اجرا می شد اما از سال 1374 به شکل گروهی اجرا شد و با توجه به کارآیی و بازدهی مثبت، فراگیر شد.
هم اکنون پنج مشاور در مشهد به صورت تخصصی به کار درمان از این طریق مشغولند.
1922/ 6053 خبرنگار: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.