عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: نباید در دام مطالبات کوتاه‌مدت بیفتیم، یا به اصطلاح درگیر مینیمم‌های لوکال(محلی یا بخشی) نشویم .

ترحم مصری در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه اردبیل با اشاره به انتظارات جامعه علمی و دانشگاهی از دولت دوازدهم، گفت: جامعه علمی امروز به صحنه آمده است، این به صحنه آمدن امر مبارکی است که البته نیازمند مراقبتهای جدی نیز است .

وی افزود: سالهای سال بود که جامعه علمی بیشتر مبنای فعالیت‌اش تربیت نیروهای اداری و مهندسین بود و تا حد زیادی خود را در ساحل امن فعالیتهای اجتماعی قرار داده بود. امروز ولی زنگ دیگری به صدا در آمده است، زنگ حضور موثرتر در پاسخگویی به معضلات اجتماعی در دانشگاه‌های ما به صدا درآمده است و صدای اعتماد جامعه ایرانی به این قشر شنیده می‌شود .

مصری با تاکید بر اینکه امروز می‌توان صدای دانشگاه را در کنار دیگر مراجع اجتماعی به وضوح شنید، تصریح کرد: دام پیش روی این فعالیتهای اجتماعی نیز نباید از نظر دور باشد، در همین راستا باید دقت کرد تا در دام مطالبات کوتاه‌مدت نیفتیم، یا به اصطلاح درگیر مینیمم‌های لوکال(محلی یا بخشی) نشویم، بسیاری از مشکلات اجتماعی، پاسخهای تعویقی دارند و در واقع مشکل را شیفت به جلو میدهند، همچنین دانشگاه باید به دنبال طرح معضلات اساسی جامعه نیز باشد، جهت‌گیری و چشم‌انداز حضور دانشگاهیان در فعالیتهای اجتماعی در کنار حل مشکلات و مسائل روز، پیش‌بینی مسائل استراتژیک و مشکلات محتمل در دهه‌های آتی نیز باید باشد و از این مهم نباید غفلت کند .

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای اردبیل خاطرنشان کرد: من هماره دوست دارم به دنبال مشکل در خودمان فکر کنم، اینکه مدام از دولت یا از سیستم مطالبه کنیم تا حدی می‌تواند ما را در دام فرافکنی بیاندازد. دوست دارم به این پرسش از یک منظر دیگری نگاه کنم، ما باید این اینرسی بوجود آمده در دانشگاه در دوره انتخابات را تا حد ممکن حفظ کنیم و در سیاست‌گذاری‌های آن نقش مهتری را نیز ایفا نماییم .

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: سیاست‌گذاری و هدف‌گیری‌های علمی منطقه فقط به دست ما می‌تواند توسعه یابد، ریل توسط ما ساخته می‌شود و آنگاه شاید قطاری توسط دولت در این ریل جای گیرد؛ چراکه دانشگاه‌های مختلف کشور در این خصوص نیز با هم رقابت تنگاتنگی دارند و انتظار، گوی سبقت را به رقیبان واگذار کردن خواهد بود .

وی با اشاره به راهکارهای پیشرفت علمی و سرعت حرکت برنامه‌ها، گفت: برای یک رهرو همراستایی چشم و پا، یا هدف و راه پیش روی اصلی‌ترین و پایه‌ای ترین نیاز است .

مصری با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه ما گاهی عدم هم‌راستایی بین راه پیش رو و اهداف تعریف شده است، ادامه داد: سرعت پیشرفت علمی نیازمند شفافیت راهکارها است. راهکارها و الگوهای پیشرفت و توسعه باید به صورت شفاف تبیین و تعریف شوند تا محققین به آسانی راه را انتخاب کنند و چنانچه راهکارها متعدد باشند و تفاوت بین راهکارها در رسیدن به نتیجه چندان تفاوتی نداشته باشد، تلاش‌ها بیشتر از اینکه علم محور باشد به دنبال دیگر منظرها خواهند بود .

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه سرعت گرفتن پیشرفت نیازمند تعریف دقیق الگوها است، گفت: الگوهای علمی باید جایگاه خود را داشته باشند. العلم سلطان، زینت نیست؛ جمله بنیادین است، سلطان بودن علم در واقع ملازم تعریف جایگاه اجتماعی، شان و منزلت صاحب علم نیز است .

مصری با بیان طرح این سئوال که دانشگاه باید با در نظر گرفتن مزیت های نسبی تصمیم بگیرد به دنبال چیست؟، گفت: ما لازم است که در برخی زمینه‌ها سرآمد شویم، برنامه‌ریزی باید در راستای قله‌سازی باشد. ما نیازمند فتح قله‌ها بصورت یک به یک هستیم. در کنار این، منابع ما به شکل نگران‌کننده‌ای در حال از بین رفتن هستند، ما حتما باید به دنبال تعریف لوکال از توسعه پایدار باشیم. مزیت نسبی ما در عرصه علم در منطقه و کشور کجاست؟ شایستگی‌ها باید هدفمند تعریف و کمی شوند .

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای اردبیل با اشاره به راه‌های افزایش نشاط علمی و دانشگاهی، گفت: آموزش و یادگیری امروزه تغییرات شگرفی را تجربه می‌کند، پژوهش نیز به همین منوال. شاید یکی از دغدغه‌های اصلی فضای یادگیری نحوه نظام‌مند کردن یادگیری‌ها باشد .

وی افزود: زمانی در دوره کارشناسی ما به دنبال نوشتن جزوه خوب بودیم تا در آینده از آن بهره بگیریم، دوره کارشناسی‌ارشد نیز از دانشگاه‌های مختلف کتاب کپی می‌کردیم، امروز ولی رجوع به منابع دیگری که به راحتی در دسترس هستند، راه را به گونه دیگری جلویمان ترسیم کرده است .

مصری ادامه داد: گاهی تعدد منابع در دسترس آموزش را به جنبه‌های شخصی سوق می‌دهد، مثال ساده آن پیدا کردن یک واژه در لغتنامه و یادگیری تلفظ آن و یا استفاده از یک نرم‌افزاری که لغت مورد نظر را تلفظ نیز می‌کند، نشاط یادگیری را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد .

وی با بیان اینکه لزوم بازنگری در منابع آموزش می‌تواند نشاط علمی و یادگیری را به شدت متاثر کند، خاطرنشان کرد: ما نیازمند ارگان‌هایی هستیم که در کنار اساتید این منابع را بصورت تخصصی تولید کنند .

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: دانش از منظر پیشوایان ما تعاریف و میدان بسیار فراخی داشته است. حتما این شعر مولانا را شنیده‌اید که پای استدلالیون چوبین بود/پای چوبین سخت بی‌تمکین بود/این چه نوع دانشی است که بی تمکین است؟ و در جای دیگر؛ در کف هرکس اگر شمعی(دانش) بُدی/اختلاف از گفتشان بیرون شدی/، به نظر می‌رسد که گاهی تخصص‌ها به ما نادانی نظام‌مند را نیز می‌آموزند. ما با یادگیری و دانش‌ها و تخصص‌ها حصارهایی در ذهن خود ایجاد می‌کنیم عمیق و ژرف، این دانش هر چه عمیق‌تر شود خروج از آن را نیز سخت‌تر می‌کند .

مصری تاکید کرد: کارآفرینی نیازمند خروج ما از چاه‌های ذهنی است، نیازمند هماوردی از ایده‌ها و تجربه‌هاست، نیازمند روح سلحشوری است که گاهی از دانشگاهی که تا حدی الگوهای آموزشی آن به شدت بروکرات و محافظه‌کار است ظهور کارآفرینی را با مشکل مواجه می‌کند. نمونه بارز آن درس کارآفرینی است. کارآفرینی نیازمند ارائه الگوریتم‌های حل مساله است. ما چه اندازه می‌توانیم مساله حل کنیم. بدون آنکه قبلا این مساله را مشق کرده باشیم .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.