آرام حلیم روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع ، مجاری و تاسیسات آبی بیله سوار افزود: چاههای دارای پروانه ملزم به نصب کنتور هستند و نظارت بر این موضوع امسال با جدیت پیگیری خواهد شد.
او گفت: با توجه به اینکه زمان پیک آبیاری است و برای جلوگیری از زیان خسارات ناشی از تنش آبی ، اداره امور آب موظف است آب مورد نیاز کشاورزان حقیقی و حقوقی را تامین کند.
وی تشریح کرد: کشاورزان باید در طول شبانه روز اصول آبیاری را رعایت کنند و امور آب نیز نظارت مستمری بر فعالیت میرآب ها داشته باشد.
حلیم افزود: ترویج سیستم های آبیاری مکانیزه و نوین در بخش کشاورزی یکی از اصول اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی است و این شهرستان به دلیل ظرفیت های بالا در حوزه کشاورزی بستر مناسبی برای بهره گیری از مزیت های الگوی آبیاری نوین محسوب می شود.
او گفت: افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری اقدام مهمی است که در کشور به عنوان یک اولویت اجرا شده و استان اردبیل 2 برابر میانگین کشوری در اجرای این طرح موفق بوده است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آبی اظهار کرد: نظارت بر دفع پسابهای صنعتی و ساماندهی فاضلاب های خانگی از جمله برنامه هایی است که برای جلوگیری از آلودگی منابع آبی باید با حساسیت بیشتری اجرا شود که مسوولان حفاظت از محیط زیست می توانند نقش موثری در این زمینه ایفا کنند.
حلیم گفت: استفاده از روکش پلاستیکی در کشت محصولات کشاورزی هر چند در مصرف آب و رویش گیاهان تاثیر زیادی دارد ولی پسماند حاصل از آن علاوه بر مخرب بودن برای محیط زیست و اراضی کشاورزی ، ظاهر و زیبایی مزارع را از بین می برد که باید اطلاع رسانی مناسبی به ویژه در مزارع صیفی جات منطقه از طریق کارگروه کمیته پسماند کشاورزی انجام شود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بیله سوار ، وی افزود: ظرفیت منابع آبی سد ارس 1010.8 و خدا آفرین 248.19 میلیون مترمکعب است که نسبت به فروردین سال گذشته برای سد ارس 2- درصد و برای سد خدا آفرین 27- درصد کاهش یافته و میزان استفاده در حد مطلوب بوده است.
فرماندار بیله سوار بیشترین میزان بارش از مهر سال گذشته تا فروردین امسال در شهر بیله‌سوار را 353.9 میلیمتر بارندگی دانست و اظهار کرد: جعفرآباد با249.3 ، دهستان انجیرلو با 203.9 و شورگل با 145.8 میلیمتر بیشترین مناطق بارندگی گزارش شده است.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.