اصغر سلیمان زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برغم اقدامات غیرسازه ای از قبیل پرکردن چاه های غیرمجاز ، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی مجاز، نصب و بکارگیری کنتورهای هوشمند آب و برق ، اطلاع رسانی وسیع بین مشترکان آب زیر زمینی و حذف قسمتی از آب شرب از منابع آب زیر زمینی و تامین آن از سد یامچی متاسفانه هنوز هم تداوم افت آب های زیرزمینی در این دشت ادامه دارد.
وی افزود: از دلایل این پدیده می توان به بروز خشکسالی های بیش از یک دهه اخیر و هم چنین محدود شدن تغذیه طبیعی آن ناشی از اجرا شدن طرح های توسعه منابع آب در بالادست ورودی های طبیعی این دشت اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به تبعات پدیده افت سطح آب زیر زمینی افزود: کاهش آبدهی چاه ها، چشمه ها و قنوات ، تغییر محل و کف شکنی چاه ها و در نتیجه تحمیل هزینه های گزاف در این خصوص به صاحبان چاه ها ، افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آنها ، ایجاد محدودیت در مصارف کشاورزی ، صنعت و شرب، افزایش سرسام آور هزینه های تامین انرژی مثل برق و سوخت ، عوارض منفی ناشی از نشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخزن طبیعی از تبعات این پدیده می باشد.
سلیمان زاده اضافه کرد: از شایع ترین عواملی که سبب نشست زمین می شود پمپاژ بیش از حد آب های زیر زمینی است و بیش از 80 درصد نشست هایی که در جهان رخ داده بدلیل استخراج آب های زیر زمینی بوده است.
وی بیان کرد: در واقع عدم تغذیه کافی آبخوان و پمپاژ بیش از حد آب های زیرزمینی که برای مصارف گوناگونی از جمله کشاورزی، شرب و صنعت خارج می شود سبب بروز این پدیده می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به راهکارهای مقابله با فرونشست زمین در دشت اردبیل افزود: فرو نشست را با توقف افت سطح آب یا به همراه اجرای طرح های تغذیه مصنوعی می توان متوقف کرد تا از تحکیم باقی مانده لایه جلوگیری کرد.
سلیمان زاده از اجرای طرح 15گانه برای جلوگیری از فرونشست زمین اشاره کرد وگفت: برای جلوگیری از تبعات منفی افت سطح آب زیر زمینی در دشت های کشور شورای عالی آب، طرح های 15 گانه ای را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی تصویب کرده که در تمام دشت ها از جمله دشت اردبیل اجرا می شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیر زمینی در یک افق 20 ساله به این مشکل ملی فائق گشت.
وی اضافه کرد: از مهم ترین این طرح ها می توان به انسداد چاههای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی های عمومی، تغییر الگوی کشت فعلی به الگوی کم آب طلب در دشت ها و پایش فرونشست دشت ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد.
سلیمان زاده افزود: با اجرای این طرح ها شاهد بهبود وضعیت آبخوان دشت اردبیل در 20 سال آینده خواهیم بود.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.