عدیل سروی روز سه شنبه در جلسه ستاد تسیهل و رفع موانع تولید استان اردبیل افزود: جهاد کشاورزی در حوزه تامین امنیت غذایی با توجه به بالا بودن پتانسیل کشاورزی استان برای افزایش تولید و اشتغال و نیز با تکیه بر مردمی بودن اقتصاد کشاورزی استان با 120 هزار بهره بردار در اقتصاد مقاومتی نقش اساسی را ایفا می کند.
وی گفت: اقتصاد کشاورزی با فرآیند درون زا و برون گرا بودن خود در راستای تحقق اهداف شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری بنام اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نامگذاری شده ، می تواند نقش موثری در قطع وابستگی به واردات محصولات کشاورزی کند.
وی اظهار کرد: برنامه های این سازمان برای رونق تولید و اشتغال تدوین یافته و بزودی برش ملی آن ابلاغ خواهد شد.
او سرمایه گذاری و تقویت زیر ساخت های شهرک های کشاورزی ، دامی ، شیلاتی در قالب واگذاری مجتمع دامپروری و شیلات در سال جاری را چهار مورد ی ذکر کرد که با جذب سرمایه گذار داخلی برای 320 نفر زمینه های شغلی فراهم خواهد شد.
وی گفت: همچنین اجرای الگوی جدید کشت با تاکید بر ارزش افزوده و صادرات محور بر روی محصولاتی از جمله زعفران ، عنان ، پسته ، آفتابگردان و دیگر دانه های روغنی ، انواع گیاهان دارویی ، بادام درختی ، موسیر و گل محمدی در دست اجراست.
وی افزود: در این زمینه اجرا و توسعه کشت زعفران و انواع گیاهان دارویی در مساحت 110 هکتار با اشتغال زایی 50 نفر صورت گرفته و عملیات فنی و کارشناسی در اجرای پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران در شهرستان های نمین ، خلخال و گرمی که مجوز تاسیس آنها صادر شده ، اجرا خواهد شد.
سروی افزود: در زمینه باغبانی 350 هزار اصله نهال اصلاح شده پسته برای اقتصادی کردن تولید و اصلاح الگوی کشت در منطقه مشگین شهر ، بخش ارشق توزیع شده و برای اولین بار درآن منطقه 60 هزار اصله نهال تولید شده پسته در بین باغداران توزیع خواهد شد.
وی اظهار کرد: در شهرستان های خلخال و بیله سوار و بخش اصلاندوز نیز در مساحت 2 هزار هکتار بادام زمینی کشت خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال جاری تکمیل واحدهای نیمه فعال و راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعطای تسهیلاتی به مبلغ یک هزار میلیارد ریال با لحاظ داشتن استمهال وام های گذشته برای رونق تولید و اشتغال زایی مورد تاکید قرار دارد.
سروی در زمینه تولیدات دامی استان نیز تشریح کرد: بیش از پنج میلیون واحد دامی در استان ظرفیت های دامی استان را تشکیل می دهد که 2 میلیون واحد آن سبک ، سه میلیون واحد دامی سنگین رقم تولیدات گوشت قرمز را به میزان 34 هزار تن ، گوشت سفید 38 هزار تن ، شیر خام 264 هزار تن ، عسل 6 هزار تن ، تخم مرغ هشت هزار تن در استان رسانده است.
او افزود: امسال با احداث مجتمع های گاو شیری با ظرفیت 10 هزار راس و با فعال سازی واحد های دام و طیور در طی سال جاری با اعطای تسهیلات بانکی به میزان 2 هزار میلیارد ریال در بخش دام استان تولید و اشتغال را رونق خواهد داد.

استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.