بهلول تکلوی روز یکشنبه افزود: اقدامات موثری از سوی دستگاههای مرتبط نسبت به فرهنگ سازی استقرار زنبورستان ها در باغ ها ، مزارع و مراتع و اطلاع رسانی از مزایای آن برای کشاورزان و زنبورداران انجام شده است.
او به اجرای مستمر کلاس های آموزشی و ترویجی ، آموزش های انفرادی و سرمزرعه توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: برنامه های آموزشی به صورت مرتب از شبکه استانی به مخاطبان پخش می شود و صدها بروشور و نشریه تهیه شده در بین باغداران و زنبورداران استان توزیع شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به سیاست اصلاح و تغییر الگوی کشت که در مزارع سراسر استان انجام شده کشت دانه های روغنی از جمله محصول کلزا در استان افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، وی گفت: کارگاههای آموزشی برای کلزاکاران در زمینه بیان اهمیت و نقش زنبور عسل در گرده افشانی به صورت برگزار می شود و همکاری تخصصی بین کلزاکاران و زنبورداران استان وجود دارد.
تکلوی افزود: در صورت ادامه این روند علاوه افزایش میزان تولید عسل از زنبورستان ها تولیدات دانه های روغنی بویژه کلزا به دلیل نقش موثر زنبورهای گرده افشان در تلقیح این محصول افزایش خواهد یافت.
وی افزود: مسوولان کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز از استقرار کندوهای زنبور عسل در باغ های این مجتمع استقبال می کنند و هیچ حق الزحمه ای نیز از زنبورداران از بابت استقرار کندوها دریافت نمی کنند.
وی گفت: قرار است مسوولان و دست اندرکاران اجرایی این شرکت تقویم زمانی گلدهی ارقام مختلف درختان میوه و مزارع آن شرکت را برای اطلاع رسانی به تشکل ها در اختیار معاونت بهبود امور دام استان قرار بدهند تا زنبور داران اقدام به استقرار کندوها در باغ های این مجتمع کنند.
بر اساس نتایج طرح آمارگیری از زنبورستان ها 319 هزار و 904 کندوی زنبور عسل در استان اردبیل شمارش شده که از این تعداد 318 هزار و 314 کندو مدرن و مابقی بومی است.
حدود پنج درصد از کندوهای استان سنتی و 99.5 درصد آن مدرن است.
در سال 94 در مجموع میزان تولید عسل در زنبورستان های استان بیش از 6 هزار تن بود که بیش از 5/99 درصد آن از کندوهای مدرن تولید شده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.