به گزارش خبرنگار ایرنا، شهامت هدایت روز شنبه در مصاحبه مطبوعاتی افزود: قسمت هایی از زمین های واقع در منابع طبیعی برای ایجاد بوستان انتخاب و قسمت هایی از آنها به نام نوزادان تازه متولد شده در هر شهرستان ثبت می شود.
وی بیان کرد: برای اولین بار در کشور بوستان تولد در شهرستان مشگین شهر در زمینی به مساحت چهارهکتار همزمان با هفته منابع طبیعی افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در همه شهرستانهای استان در حال جانمایی برای ایجاد بوستان تولد هستیم، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی می شود با احرای این طرح 150 هکتار جنگل و درختکاری در استان ایجاد شود.
وی در تشریح این طرح بیان کرد: در این طرح به نام هر کودک تازه متولد شده زمینی به مساحت 20 تا 30 مترمربع ثبت شده و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نهال در اختیار والدین آن کودک قرار می دهد تا نسبت به کاشت و نگهداری و حفاظت از آن اقدام کنند.
وی با بیان اینکه این مقدار جنگل کاری در استان بدون هزینه و با مشارکت مردم ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: توسعه فضای سبز و جنگل کاری، مشارکت دادن مردم در گسترش و حفاظت و نگهداری از درختان از جمله اهداف این طرح می باشد.
شهامت همچنین با اشاره به اقدام های انجام شدهدر این استان، گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید از منابع طبیعی حمایت نکرده، به طوری که در برنامه ششم توسعه اعتبار منابع طبیعی 109 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: در سال 95 اعتبار استانی بخش منابع طبیعی 43 میلیارد ریال و اعتبار ملی 68 میلیارد ریال بود که نسبت به سال 94 حدود 50 درصد افزایش داشته است.
وی از اجرای پنج طرح در راستای اقتصاد مقاومتی در استان خبر داد و اظهار کرد: اجرای طرح درویش چایی سرعین در 320 هکتار، انار چای مشگین شهر و قوری چای پارس آباد از جمله آنهاست.
وی با اشاره به اینکه تثبیت مالکیت یکی از وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است، بیان کرد: امسال برای 132 پلاک به مساحت 13 هزار هکتار سند تک برگی و برای 53 پلاک به مساحت 67 هزار هکتار سند دفترچه ای اخذ شده است.
وی با اشاره به اینکه حمایت از سرمایه گذران نیز یکی از اولویت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است، اضافه کرد: امسال در استان اردبیل برای اجرای پنج طرح کشاورزی یک هزار هکتار زمین، 26 طرح صنعتی چهارهزارو 300 هکتار زمین، طرح های مسکن و شهرسازی 323 هکتار زمین و اجرای طرح های بنیاد مسکن 110 هکتار زمین واگذار شده است.
وی همچنین از اخذ مجوز و راه اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی به منظور حمایت از فعالان بخش منابع طبیعی در استان در سالجاری خبر داد.
هدایت گفت: 210 متقاضی خواستار دریافت موافقت اصولی برداشت از معدن با مساحت چهار هزار هکتار در استان هستند که با درخواست 68 متقاضی با مساحت 410 هکتار موافقت شده است و با درخواست 41 متقاضی بهدلایل مختلف از جمله فرسایش، بالا بودن پوشش گیاهی و تعدد معدن در منطقه مخالفت شده است.
وی با بیان اینکه 68 درصد از اراضی استان عرصه ملی است افزود: کل نیروی رسمی اداره کل کنابع طبیعی و آبخیزداری استان 274 نفر است که 82 نفر از آنها در بخش حفاظت از منابع طبیعی مشغول فعالیت هستند که برهمین اساس برای حفاظت از 19 هزار هکتار از اراضی ملی فقط یک نفر نیرو داریم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: سامانه 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش مردمی در زمینه منابع طبیعی است و امسال مردم با این سامانه 857 بار تماس گرفته اند که 610 مورد از گزارشات مردمی درست بوده است که منجر به صدور 540 اخطار به متخلفین و تشکیل 72 پرونده قضایی شده است.
وی تخریب عرصه های عدوانی را 788 مورد اعلام کرد و گفت: امسال چهار هزارو 800 هکتار از اراضی منابع طبیعی از افراد متخلف خلع ید شده است و 10 تن ذغال سنگ نیز کشف شده و با صاحبان شش هزارو 900 واحد دامی که در عرصه های منابع طبیعی چرای غیر مجاز می کردند برخورد شده است.
وی با اشاره به اینکه قاچاق چوب به استان اردبیل از استانهای همجوار صورت می گیرد، بیان کرد: امسال 880 پرونده قضایی تشکیل شده و سه هزارو 430 اصله درخت قاچاق از قاچاقچیان توسط یگان حفاظت از منابع طبیعی استان کشف شده است.
وی با تقدیر از دستگاه قضایی استان تاکید کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با همکاری دستگاه قضایی استان با هرکس در هر جایگاه و لباسی که درصد دست درازی به بیت المال و اراضی ملی است برخورد قاطع و بدون اغماض خواهد کرد.
وی از تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های متخلفین در حوزه منابع طبیعی در دستگاه قضایی استان خبر داد و افزود: از 880 پرونده تشکیل شده در این زمینه 60 درصد آنها منجر به صدور حکم و محکومیت افراد شده و مابقی در حال رسیدگی است.
وی اظهار کرد: برای تخریب هر هکتار از اراضی ملی 70 میلیون ریال جریمه در نظر گرفته شده است که عامل بازدارنده خوبی برای کسانی است که در صدد دست درازی به اراضی ملی و منابع طبیعی هستند.
وی با اشاره به برنامه های سال آینده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: سال آینده 2 پهپاد پیشرفته خریداری شده در استان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و چهار برجک مراقبت در نقاط مختلف استان برای جلوگیری از قاچاق چوب آلات ساخته خواهد شد.
شهامت با اشاره به توزیع 90 هزار اصله درخت همزمان با هفته منابع طبیعی در استان گفت: زنگ انفال در مدارس استان، افتتاح پروژه های اقتصاد مقاومتی، افتتاح اولین پارک تولد، برگزاری جشن درختکاری و همایش حفاظت و قانون و شرکت در نماز جمعه و توزیع نهال از جمله برنامه های هفته منابع در استان خواهد بود.
خبرنگار: نعمت محسن زاده** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.