دکتر برومند صلاحی روز سه‌شنبه گفت: طراحی این دستگاه که جزو نیازهای حوزه سلامت در این برهه است، توسط تیم بین ­رشته‌­ای جوان از فناوران مرکز رشد این دانشگاه با زمینه‌های تخصصی مکانیک، فیزیولوژی و هوش مصنوعی انجام گرفته است.
او  با بیان اینکه ورود به تولید دستگاه‌­های تنفسی می‌­تواند منجر به ایجاد زنجیره اقتصاد سلامت شود، افزود: حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی جهت نمونه­‌سازی انجام گرفته و این دانشگاه تا تجاری‌ سازی کامل این دستگاه، از واحد فناور مذکور حمایت خواهد کرد.
رییس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی گفت: قیمت تمام شده­ دستگاه طراحی شده بسیار پایین و حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال بوده و در قیاس با دستگاه­‌های تنفسی وارداتی که قیمتی چند برابری دارند، قابل مقایسه نیست.
دکتر سیامک جمالی ، طرح و مدیر فنی تیم سازنده دستگاه تنفس مصنوعی BIPAP هم با اشاره به قابلیت‌­های دستگاه طراحی شده، گفت: این دستگاه نمونه‌ ای از سیستم‌های تنفس مصنوعی دو فشاره (به اختصار BIPAP) است که ساختاری ساده و غیرپیچیده دارد.
وی افزود: این دستگاه یک طرح ابداعی و جدید می‌ باشد که از مفهوم فشار هیدرواستاتیک آب برای تنظیم فشار استفاده می‌­کند و قابلیت ساخت سریع آن در شرایط بحرانی مانند شیوع بیماری‌های تنفسی نظیر کرونا، از ویژگی‌­های اصلی این دستگاه محسوب می‌­شود.
جمالی با اشاره به قابلیت‌­های دستگاه طراحی شده، افزود: این دستگاه  قابلیت تنظیم هر ۲ سطح فشار بالا و پایین، تنظیم زمان دم و بازدم و تامین فشار PEEP را دارد و استفاده از آن آسان بوده و نیازی به فناوری‌ های پیچیده­ دیگری ندارد.
حسین واثقی دودران ، مدیر تحقیق و توسعه تیم سازنده دستگاه تنفس مصنوعیBIPAP  نیز به قابلیت‌­های توسعه‌­ای دستگاه اشاره کرد و گفت: ساختار این دستگاه، قابلیت توسعه و لحاظ نمودن سیستم‌ های پیچیده‌­تر مانند مانیتور کردن فشار سیستم و هماهنگی با تنفس بیمار را دارد.
وی افزود: ماهیت این دستگاه به صورت درمان غیرتهاجمی بوده و می‌ تواند در موارد خفیف بیماری، جایگزین دستگاه ونتیلاتور بیمارستانی گردد.
واثقی تصریح‌کرد: از دستگاه طراحی شده علاوه بر استفاده درمانی و بیمارستانی، با توسعه و تغییرات خاص می‌توان در مصارف‌ خانگی از قبیل درمان اختلال تنفسی در خواب و یا

بیماری‌های تنفسی مزمن نیز بهره جست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.