داود شایقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: قرار است سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در این استان اجرایی و عملیاتی شود تا در بحث حمل و نقل در کنار راه آهن وضعیت استان اردبیل ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخص در توزیع و ابلاغ اعتبارات شاخص جمعیت می‌باشد، افزود:  در سال گذشته نیز براساس شاخص جمعیتی بودجه کشور در بین استان‌ها توزیع شد که ما حتی بیشتر از سهم جمعیتی خود تخصیص منابع را به استان شاهد بودیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: سالانه بودجه استانی با حضور اعضای شورای برنامه‌ریزی استان و مدیران ۲۲ دستگاه اجرایی و 2 نماینده استان در مجلس به عنوان عضو ناظر توزیع می‌شود تا در شهرستان‌ها نیز با اولویت تکمیل پروژه‌ها این منابع در بین دستگاه‌های مختلف اجرایی توزیع و تقسیم شود.

شایقی بیان کرد: بخش دوم بودجه‌های اختصاص یافته مربوط به بودجه ملی است که ۴۹ پروژه عمرانی ملی در استان اردبیل در اولویت تکمیل قرار دارد.

وی بیان  کرد: مجموع اعتباراتی که سالانه به استان براساس شاخص جمعیتی اختصاص می‌یابد، ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان است که تا پایان سال ۴۰ تا ۵۰ درصد این منابع تخصیص یافته و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: با این بودجه‌های اندک و محدود نمی‌توان کاری از پیش برد و از همین روی برای توسعه استان جذب اعتبارات ملی در اولویت مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته تا زمینه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نظیر راه آهن، توسعه بزرگراه‌ها، تکمیل سدها و پروژه‌های حوزه آب و خاک در اولویت قرار گیرد.

شایقی با بیان اینکه سالانه ۳۰ درصد اعتبارات کشور بین استان‌ها توزیع می‌شود، گفت: ۷۰ درصد اعتبارات کشور به صورت متمرکز و در اختیار وزارتخانه‌هاست که با پیگیری مدیران دستگاه‌های اجرایی زمینه جذب این منابع وجود دارد.

وی درباره پروژه راه آهن اردبیل و روند تکمیل آن گفت: این پروژه تا سال ۹۷ بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه کرد داشته اما از همین سال ۱۰۰ میلیارد تومان در فاز اول و ۱۳۰ میلیارد تومان در سال گذشته به این پروژه اخصاص یافت و قرار است امسال نیز ۱۵۰ میلیارد تومان برای راه آهن اختصاص یابد.

او  به تامین ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق فاینانس بانک ملی اشاره و گفت: با توجه به اینکه خط ریلی اردبیل – میانه پنجمین اولویت دولت بود اما به عنوان مطالبه مردم این استان اهتمام جدی انجام شد تا در کنار اعتبارات سالانه از طریق بانک ملی نیز منابعی به این پروژه تخصیص یابد که امیدواریم در پایان سال مالی ۱۴۰۰ بتوان راه آهن را تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

شایقی از ریل‌گذاری این پروژه به طول ۸۰ کیلومتر از سمت اردبیل به میانه خبر داد و بیان کرد: از محل سفر رییس جمهوری و اعتبارات تجمیعی بانک ملی و سایر منابع ۵۰۰ میلیارد تومان جذب این پروژه خواهد شد.

وی درباره  چهارخطه راه‌های استان به عنوان یک زیرساخت اساسی در مسیر توسعه استان افزود: تنها یک پروژه استان آن هم محور اردبیل – مشگین‌شهر ردیف ملی داشت اما با تلاش و پیگیری دو سال اخیر مدیران استانی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در حال حاضر همه راه های مواصلاتی استان دارای ردیف ملی هستند.

رییس  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: از سال گذشته چهارخطه گرمی – بیله‌سوار، بیله‌سوار – پارس‌آباد، پارس‌آباد – سربند و مشگین‌شهر، نمین – آستارا و اردبیل – سرچم به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار در این باب در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.