از همان لحظه‌های ابتدایی پخش این خبر ، کارشناسان و متخصصان ذیربط و حتی افراد عادی احتمال می دادند که اردبیل به چند دلیل موثر بیشتر از دیگر استان‌های ایران درگیر ویروس کووید ۱۹ شود.

کارشناسان بر این باورند که رفتار عمومی ویروس‌ها به گونه‌ای است که در نقاط پرتجمع به آسانی به افراد انتقال می‌یابند و روی این اصل تصور می‌شد که خصوصیات منحصر به فرد زندگی اجتماعی و بافت سنتی بسیاری از روستاها ؛ شهرها و حتی مرکز استان اردبیل که اغلب مردم در مکان‌های مختلف در کنار هم ساعاتی را سپری می‌کنند و این عامل می‌توانست برای ساکنان این دیار در برابر ویروس کرونا یک نقطه ضعف اساسی محسوب شود.

علاوه بر مکان‌های تجمع رسمی مانند مدارس ؛ آموزشگاهها ؛ ادارات زندان‌ها و ... تعداد مکان‌های مربوط به صنوف و حرفه‌های مختلف خصوصی از قبیل قهوه خانه‌ها ؛ کافی شاپ‌ها ؛ سالن‌های ورزشی ؛ استخرهای آب معدنی و آبدرمانی‌ها ؛ باشگاه‌های تفریحی ورزشی و غیره در تمام نقاط روستایی و شهری استان اردبیل در مقایسه با سایر نقاط ایران زیاد است.

در کنار تمام این ویژگی‌ها به خاطر بافت خاص سنتی زندگی اجتماعی مردم و بالا بودن تمایلات عاطفی افراد به خصوص اهالی ساکن در روستاهای استان اردبیل به گونه‌ای است که اعضای خانواده‌ها دوست دارند ساعات بیشتری را در منازل و یا بعضی از مکان‌های عمومی در کنار هم سپری کنند.

در بسیاری از روستاهای استان اردبیل هنوز هستند بقالی‌ها و مغازه‌هایی که بطور صرف قهوه‌خانه محسوب نمی‌شوند ولی صاحب مغازه وسایل مختصری از تهیه چایی را در گوشه ای از دکانش تدارک دیده و نیمکت‌ها و سکوهایی در حاشیه این مکان قرار داده شده اند که مردان و جوانان روستا در آنها تجمع یافته و ضمن نوشیدن چایی با همدیگر به گپ و گفت و گو می‌پردازند.

در مجموع چنین ساختاری از زندگی در بسیاری از نقاط روستایی دورافتاده و حتی در حواشی شهرهای بزرگ استان اردبیل سبب می‌شود که امکان نظارت مستقیم بر این اماکن به منظور مقابله با انتشار ویروس کرونا وجود نداشته باشد.

ازسوی دیگر یک عامل دیگر بر نگرانی‌های مردم در ارتباط با ویروس کرونا در استان اردبیل می‌افزود و آن سردسیری پهنه بسیاری از این سرزمین با توجه به توان ماندگاری و امکان زندگی طولانی اغلب ویروس ها و به خصوص ویروس کرونا در محیط سرد بود.

با همه این اوصاف گذری گوتاه بر خبرهای رسمی که از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ارتباط با تازه‌ترین آمار مربوط به وضعیت انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا پخش می‌شوند امیدوارکننده بوده و از مهار نسبی سرعت شیوع این ویروس بیماری‌زا در این استان حکایت دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت : تا این زمان تعداد ۱۰۰نفر مشکوک به ابتلا به این ویروس در این استان در مراکز درمانی ویژه بستری می‌باشند که از این تعداد ۱۵ نفر به لحاظ نیاز به مراقبت های خاص در بخش مراقبت‌های ویژه زیر درمان قرار دارند.

دکتر قدرت اخوان اکبری به خبرنگار ایرنا افزود : تعداد بیمارانی که ابتلایشان به کرونا در این استان قطعی شده ۱۲ نفر می‌باشد و هنوز پاسخ  نمونه ‌های آزمایشگاهی بیماران مشکوک ارسالی به تبریز به استان اردبیل اعلام نشده است.

وی ادامه داد :  تا این زمان تعداد سه بیمار که ابتلایشان به کرونا تایید شده در استان اردبیل جان خود را از دست داده اند.

به نظر می رسد این آمار در مجموع برای استان اردبیل که حدود یک میلیون و ۲۲۵ هزار نفر جمعیت دارد امیدوارکننده بوده و نشانگر مقابله موثر با شیوع عامل بیماری زا در این استان است.

این مقابله موثر با شیوع ویروس کرونا نتیجه همکاری و تلاش دوسویه مردم و مدیران ارگان‌های ذیربط است چرا که درصورت بی‌توجهی و یا هرگونه سستی و اهمال‌کاری ازسوی یکی از این طرفین امکان رسیدن به یک نتیجه منطقی و مفید نخواهد بود.

این مهم با توجه به هشدارهای مسوولان دانشگاه علوم پزشکی که دو هفته آتی پیک بیماری محسوب می شود قابل تامل بوده و ضروری است که شهروندان به هشدارهای بهداشتی توجه داشته باشند.

دکتر قدرت اخوان اکبری رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می گوید: ما در مرحله وضعیت قرمز هستیم و هنوز وارد مرحله بحران نشده ایم و کنترل اوضاع به هیمن منوال منوط به همکاری و همراهی شهروندان می باشد.

وی  به شهروندان توصیه کرد تا در دو هفته آینده بیشتر در منزل مانده و  از سفرهای برون شهری بویژه به استان گیلان خودداری کنند.

او همچنین با تاکید بر رعایت بهداشت فردی از مردم خواست تا از حضور در تجمع‌ها و اماکن پرتردد از جمله  مراکز خرید پرهیز کرده و برای خرید از کارت بانکی استفاده کنند.

بطور یقین مردم مومن و فهیم استان اردبیل در وهله اول با توسل به درگاه حضرت حق و سپس با توجه و عمل به توصیه ها و موارد بهداشتی حتی در روستاهای دورافتاده نه تنها برای سلامتی خود بلکه برای عافیت و تندرستی دیگر همنوعانشان اهمیت داده و تا این زمان توانسته‌اند از قدرت انتقال و بیماری زایی این ویروس در منطقه بکاهند. 

علاوه بر پزشکان و کادر درمانی که بطور روز و شبانه در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا و خدمات‌رسانی به بیماران قرار دارند باید از بعضی ارگان‌های موثر در زمینه پرداختن به اقدامات مربوط به گندزدایی، توزیع مواد و اقلام بهداشتی و نیز آموزش های همگانی ، نظارت و جلوگیری از سواستفاده عده ای فرصت طلب و ... نقش دارند مانند شهرداری اردبیل و شهرداری های دیگر شهرهای این استان ؛ سپاه حضرت عباس (ع) ؛ ارتش ؛ نیروی انتظامی ؛ سازمان صنعت و معدن و تجارت ؛ دادستانی و دادگستری ؛ مدیریت بحران استانداری ؛ فرمانداری ها و دیگر سازمان ها و نهادهای دخیل در این موضوع یاد کرد.

از چند روز قبل تمام مکان‌های عمومی و نیز گذرگاه‌های پرتردد اردبیل و دیگر شهرهای این استان هر روز به نوبت با استفاده از تجهیزات پیشرفته سمپاشی و گندزدایی می‌شوند و در این میان بعضی از مکان‌های تجاری سربسته مانند مجموعه بازار باستانی اردبیل و پاساژهای این شهر در اولویت قرار دارند.

البته در این وضعیت؛ خویشتن داری و صبر همه صاحبان صنوف و حرفهها که به واسطه انتشار ویروس کرونا در روزهای پایانی سال و آستانه عید نوروز دچار زیان‌های اقتصادی شده اند شایان قدردانی و نشانگر اوج ایثار و همنوع دوستی در جامعه ایران و به خصوص استان اردبیل است.       

اما نباید از این موضوع غافل شد که کارها و اقدامات انجام یافته و مهار نسبی ویروس کرونا در استان اردبیل به معنی موفقیت کامل در زمینه سرکوب و شکست این ویروس نیست و بطور یقین دستیابی به این هدف در گرو ادامه این روند هم ازسوی مردم و هم ازطرف مدیران ذیربط تا رسیدن به زمانیست که زنجیره انتقال ویروس کرونا نه تنها در استان اردبیل بلکه در تمام میهن عزیزمان و حتی دیگر کشورها گسسته و این ویروس ریشه کن شود.      

      

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.