دکتر شهرام جمالی روز یکشنبه گفت: بر اساس این گزارش مخزن اطلاعات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با ۸۷ پله ارتقا در جهان نسبت به دوره قبل، رتبه ۳۸۸ جهان و رتبه اول ایران را بدست آورد.
وی اظهارداشت: مخزن‌های علمی، سامانه‌های آرشیوی دیجیتال تحت وب هستند که برای گردآوری، ذخیره‌سازی و اشاعه اطلاعات علمی تولید شده در یک سازمان بصورت خودآرشیوی توسعه یافته و به صورت آزاد در دسترس عموم قرار می‌گیرند.
جمالی افزود: بسیاری از سازمان‌های علمی و دانشگاهی معتبر بویژه از سال ۲۰۰۵ اجرای برنامه‌های ملی توسعه مخزن‌های سازمانی را با رویکردهای جدید شروع کرده‌اند.

وی همچنین گفت: در رتبه‌بندی مذکور که بر اساس داده‌های مستخرج از گوگل اسکالر انجام می‌شود، معیارهایی همچون میزان مقالات علمی و پایان‌ نامه‌های نمایه شده در گوگل اسکالر، دسترسی آزاد و رایگان به آنها در فضای وب و همچنین دارا بودن استانداردهای دسترسی آزاد به اطلاعات علمی توسط مخزن علمی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

جمالی بیان کرد: در مهرماه سال ۱۳۹۷ این سامانه روی سرورهای مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه به صورت مجازی سازی شده در بستر Eprints راه‌اندازی و در این مدت بیش از ۱۰ هزار نسخه پایان‌نامه، طرح پژوهشی و مقاله تولید شده در دانشگاه محقق اردبیلی در آن ثبت گردید.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه محقق اردبیلی افزود: برابر تصمیم گیری‌های صورت گرفته توسط حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه، دیگر برای کنفرانس‌های برگزار شده و آتی کتابچه خلاصه مقالات به صورت کاغذی یا لوح فشرده منتشر نمی‌شود و به جای آن تمامی مقالات در مخزن علمی دانشگاه بارگذاری می‌شود که این امر علاوه بر اینکه دسترسی به مقالات را تسهیل کرده، بلکه گامی موثر در راستای مدیریت سبز دانشگاه می‌باشد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.