نادر فلاحی روز چهارشنبه اظهارداشت: بقعه شیخ‌کلخوران مرقد پدر شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی است که به عنوان یکی از بقاع تاریخی شاخص دوره صفوی شناخته می‌شود.

او با بیان اینکه در گذشته این بقاع تاریخی در وضعیت نامطلوبی بود و ساماندهی آن یکی از مطالبات جدی مردم اردبیل بود، گفت: به دلیل اهمیت این بنای تاریخی و در پاسخ به مطالبه مردم اقدامات مرمتی و بهسازی در محوطه بنا انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: در عملیات ساماندهی، مرمت بناهای تاریخی، نورپردازی محوطه، بهسازی فضای سبز، احداث سرویس بهداشتی و احداث رواق، کف‌سازی تسطیح و ریگلاژ گورستان و ساماندهی بنای مجاور بقعه عملیاتی شد.

فلاحی اظهارداشت: این بنای تاریخی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی است که سالانه مقصد بازدید علویان و گردشگران مذهبی است و با ساماندهی آن، در جذب و ماندگاری مسافران موثر خواهد بود.

بقعه شیخ جبرئیل که مرقد پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی، جد خاندان صفوی و تنی چند از بزرگان دوره صفوی به شمار می‌رود، در محله (روستای سابق) کلخوران اردبیل واقع شده و یکی از بناهای کم نظیر منتسب به خاندان صفوی است.

به روایت تاریخ، این بنای تاریخی محل مهاجرت و سکونت جد خاندان صفوی و در واقع مهد شکل‌گیری اندیشه‌های صفویه بوده است.

بقعه شیخ جبرئیل که روستای همجوار خود به نام کلخوران را مشهور کرده، به استناد کتب تاریخی در زمان سلاطین صفوی ساخته شده و در زمان شیخ صدرالدین پسر شیخ‌صفی و همزمان با گنبد الله الله بقعه شیخ‌صفی احداث شده است.

در قسمت اصلی بقعه مقبره سه تن از اجداد شیخ صفی از جمله شیخ جبرئیل پدر شیخ‌صفی، شیخ قطب‌الدین جد او و صلاح‌الدین برادر شیخ جبرئیل قرار دارد.

در محوطه بقعه معروف به باغ شیخ برخی افراد مهم سیاسی و مذهبی دفن شده‌اند که مهم‌ترین آنها مقبره کوچک با سر در بسیار کوتاه و کم‌عرض سیدحمزه پسر امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) است.

بخش‌هایی از این بنای تاریخی در طول سال‌های گذشته تخریب شد و ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت نگهداری این اثر ارزشمند تاریخی به مطالبه عمومی مردم و مسوولان استان تبدیل شده بود که مرمت و بازسازی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۲۳ کارگاه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در حوزه میراث فرهنگی در استان اردبیل فعال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.