شکرالله حاجی‌وند روز شنبه در نشست با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: موسسه تحقیقات  علوم باغبانی کشور دارای هفت پژوهشکده چای ، پسته ، گل و گیاهان زینتی ، خرمای گرمسیری ، مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری و سبزی و صیفی می‌باشد.

وی یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که تولیدات باغبانی استان اردبیل را به مخاطره انداخته و زمینه نگرانی تولیدکنندگان ، بهره‌برداران و دست‌اندرکاران بخش باغبانی را فراهم کرده را سرمازدگی درختان میوه و تنش‌های زنده و غیرزنده دانست و اظهارداشت: موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ارقام و نژادها و ژنوتیپ‌هایی را به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا خواهد گذاشت تا مناسبت‌ترین ارقام که مقاوم به شرایط آب و هوایی منطقه بوده و سازگاری خوبی از خود نشان دهند ،ترویج داده شوند.

حاجی‌وند افزود: ایستگاه تحقیقات باغبانی مشگین‌شهر دارای ژنوتیپ‌های ارزشمندی از درختان میوه است که با تجهیز این موسسه و رفع مشکلات آن مسائل و مشکلات پیش روی آن حل و فصل خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این نشست گفت: کشت و صنعت مغان طرح احداث باغات در سطح سه هزار و پنج هکتار را در دست اجرا دارد که به لحاظ داشتن متخصصان و کارشناسان مجرب تمام اصول فنی و لازم را مراحل کاشت با برداشت محصولات سردرختی به بهترین نحو ممکن انجام خواهند داد.

خلیل نیکشاد افزود: هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده تا اعتبارات لازم برای گسترش سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در باغات استان به اجرا درآید.

وی ادامه داد: در اراضی پایاب سد خداآفرین ۶ هزار هکتار از اراضی به توسعه باغات اختصاص داده شده و در حال حاضر ۵۰۰ هکتار از این سطح باغات در این منطقه به اجرا در آمده است.

وی تشریح‌کرد:  خسارت‌هایی که هر سال باغات استان از سرمازدگی می‌بییند زیاد است ، به گونه‌ای که در سال گذشته در اثر سرمازدگی هفت هزار میلیارد ریال به باغات استان خسارت وارد شد.

استان اردبیل با داشتن ۳۹ هزار و ۷۰۰ هکتار ،۱.۲۴ درصد از باغات کل کشور ، داشتن رتبه ۲۸ در بین استان‌های کشور و نیز تولید ۳۸۹ هزار تن انواع محصولات سردرختی سهم ۱.۴۵ درصدی از کل میزان تولید کشور دارد.

این استان رتبه ۲۲ تولید باغ‌­های کشور را دارد، سطح بارور محصولات باغبانی استان ۲۹ هزار و ۶۴۰ هکتار است که به ترتیب میوه‌­های دانه‌دار ۱۱ هزار و ۸۸۶ هکتار، میوه‌­های هسته‌دار ۱۴ هزار و ۷۷۵ هکتار، میوه‌های دانه ریز ۲ هزار و ۳۸۰ هکتار، میوه‌های خشک پنج هزار و ۳۸۳ هکتار و میوه­‌های نیمه‌گرمسیری آن ۷۹۴ هکتار است.

در بین محصولات مذکور  سیب با ۳۷ درصد بیشترین و سایر میوه‌ها بترتیب هلو ۳.۱۱ درصد، گردو ۱.۱۰ درصد، شلیل ۱.۸ درصد، انگور ۵.۷ ، آلو ۵.۷ درصد، گیلاس ۴.۵ درصد و آلبالو چهار درصد مهم‌ترین ارقام مورد کاشت در استان را تشکیل می‌دهد.

                                                                                    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.