به گزارش ایرنا ، مرتضی رضایی روز یکشنبه در بازدید از روستای کوهساره بخش هیر شهرستان اردبیل افزود: اقتصاد این روستا بر دامداری استوار است ولی بدلیل تاخیر افتادن برنامه‌های اصلاح دام این شغل از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و سال به سال از جمعیت این روستا و روستاهای مشابه آن کاسته می‌شود.

او اظهارداشت: برای رونق دامداری در این روستاها سفارش چند گونه نژاد برتر و پربازده دام سبک و سنگین با صرفه اقتصادی داده شده و امیدواریم با تلاش مسئولان و پیگیری‌های لازم در آینده ای نزدیک شاهد رشد و شکوفایی صنعت دامپروری در این روستاها باشیم.

رضایی افزود: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فنی در ابتدا اصول نگهداری از نژادهای پربازده از لحاظ شیر و گوشت به روستاییان آموزش داده می‌شود و پس از اینکه به اصول و روش‌های بهینه پرورش این دام‌ها آگاهی و اشرافیت یافتند دام‌های اصلاح شده با نژاد مرغوب در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در فاز نخست اصلاح وضعیت اقتصادی این روستاها ۶ هزار و ۲۰ راس دام به متقاضیات تحویل داده شده و در مراحل بعدی این رویه ادامه خواهد داشت.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین از تامین منابع ریالی اجرای این طرح خبر داد و گفت: منابع مالی اجرای این طرح از محل منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی تامین شده است و امیدواریم با تامین منابع ارزی اجرای این طرح سرعت بگیرد.

او گفت: آب و هوای استان اردبیل از شرایط مطلوبی برای پرورش دام بویژه گوسفند برخوردار است و بر اساس گزارش مسئولان استان بسیاری از زیرساخت‌های لازم در این استان مهیا است و نیاز آنچنانی به ساخت و ساز و هزینه در تامین بسترها وجود ندارد

وی به تامین منابع ریالی اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: منابع مالی اجرای این طرح از محل منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی تامین شده و امیدواریم با تامین منابع ارزی اجرای این طرح سرعت بگیرد.

استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش ، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود ، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.