به گزارش ایرنا ، سعید سلطانی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی هویت‌دار کردن و پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین در اردبیل افزود: مهم‌ترین اهدافی که از اجرای این طرح دنبال می‌شود جلوگیری از قاچاق دام‌های زنده از مرزها به خارج از کشور است و صندوق بیمه نیز دام‌هایی را که هویت‌گذاری نشده اند، بیمه نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: دستیابی به آمار واقعی دام که زیربنای کار اقتصادی در تولیدات دامی است از مهم‌ترین اهدافی است که دنبال می‌شود و باید شرایطی را پس از اجرای این طرح فراهم کنیم که استقرار نظام صحیح بهداشتی برای ارتقای کیفی تولیدات و کاهش ضایعات فراهم شود.

وی گفت: بیش از ۵۰ سال از زمان تشکیل تعاونی‌ها می گذرد و در این مدت با تلاش مدیران توانمند پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در رشد و شکوفایی اتحادیه‌های فعال در سراسر کشور برداشته شده است.

وی گفت: اتحادیه‌های تعاونی‌های اردبیل رتبه برتر کشور از لحاظ اجرایی و خدمات رسانی را دارد.

حمید صولت ، مدیرسازمان تعاون روستایی استان اردبیل نیز در این کارگاه با اشاره به اهمیت پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین در استان گفت: با اجرای این طرح بررسی دقیق میزان بهره‌وری در تولید محصولات دامی و برنامه‌ریزی برای افزایش آن با سهولت انجام و از قاچاق غیرمجاز دام‌ها از طریق مرزها جلوگیری خواهد شد.

او ایجاد بازارچه عرضه مستقیم محصولات دامی از تولید به مصرف را جزو  برنامه‌های اساسی تعاون روستایی استان در سال‌جاری ذکر و اظهار امیدواری کرد با محقق شدن این امر گوشت قرمز مورد نیاز به صورت مستقیم به دست مصرف‌کنندگان با قیمت مناسب برسد.

وی افزود: پلاک‌کوبی و هویت‌دار کردن دام‌های سبک و سنگین موجب تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌های دامی و برنامه‌ریزی برای تولید علوفه مورد نیاز دام بر اساس آمار دام کشور ، حذف هزینه‌های موازی شناسایی دام از طریق ارگان‌های مختلف از جمله دامپزشکی ، اصلاح نژاد ، بیمه محصولات کشاورزی و بانک‌های عامل می‌شود.

استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش ، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود ، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.