علیرضا خواجوی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای پروژه ملی توانمندسازی زنان روستایی در استحصال فرآورده‌های جانبی زنبور عسل، دوره آموزشی با عنوان "تربیت زنبوردار صنعتی" ویژه زنبورداران زن در استان اردبیل آغاز شده است.

وی افزود: این دوره آموزشی برای ۲۰ نفر از زنبورداران، کارشناسان امور زنان روستایی و کارشناسان امور دام شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و خلخال برگزار شده است.

خواجوی دگردیسی زنبور عسل، ویژگی‌های مطلوب ملکه زنبورعسل، روش­های کنترل صفات نامطلوب، تشخیص کندوهای دارای ملکه و اقدامات لازم در صورت نبودن ملکه در کندو و یا وجود ملکه‌های هرمافرودیت، بررسی عمر مفید ملکه و عوامل تهدید کننده کندوها را از جمله موضوعات این دوره آموزشی ذکر کرد.

وی بیان کرد: در این دوره آموزشی، مشاور استانی طرح با تشریح وضعیت تولید عسل و فرآورده‌های جانبی آن در کشور و استان بر اهمیت تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل و نقش موثر آن در افزایش در آمد زنبورداران تاکید کرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر بهره‌برداران دامی و  کشاورزی استان در به کارگیری توصیه‌های فنی به منظور کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد و افزایش دانش فنی، خواستار مشارکت بیشتر زنبورداران در راه‌اندازی تشکل‌های مردم نهاد و تعاونی‌ها جهت تسهیل در امر تولید شد.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با اشاره به شهرت جهانی عسل سبلان و لزوم حمایت از تولید محصول عسل و پرورش زنبور عسل در این استان بیان کرد: برای توسعه صنعت زنبورداری در استان سالانه بیش از ۸۰ مورد کلاس و دوره آموزشی تخصصی برای زنبورداران استان برگزار می‌شود.

دهقان باقری گفت: سیاست اصلی جهاد کشاورزی اقتصادی‌تر کردن فعالیت زنبورداران از طریق تولید محصولات جانبی و سوق دادن آنها به تولید سایر فرآورده های مرتبط با زنبورداری از جمله تولید ژل رویال، گرده و نیز زهر زنبور عسل، تولید عسل مرغوب است.

استان اردبیل به عنوان سومین تولید کننده عسل در ایران، با تولید سالانه ۶ هزار تن محصول، یکی از قطب های مهم تولید عسل در کشور به شمار می‌رود.

سه هزار و ۵۱۱ نفر در استان اردبیل با ۳۶۴ هزار کلنی زنبور عسل مدرن و سه هزار و ۴۶ کلنی زنبور عسل سنتی و بومی و با تولید میانگین ۱۶ کیلوگرم در هر کندو به شغل زنبورداری مشغول هستند.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.