به گزارش ایرنا، آرش آقایی روز چهارشنبه در نشست گفت‌وگوی ادیان و مذاهب و معرفی برگزیدگان پنجمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی در پژوهشگاه صفوی اردبیل افزود: جامعه کلیمیان ایران در همه همایش‌های گفت‌وگو محور دینی مشارکت فعال داشته است.

وی با اشاره به حضور نماینده کلیمیان در همایش‌های گفت‌وگوی بین ادیان و در گردهمایی مناظرات رضوی ارائه مقاله و ایراد سخنرانی در این نشست‌ها، خروج از گرایش به انزوا را از جمله آثار مثبت گفت‌وگوی دینی به خصوص برای اقلیت‌های دینی عنوان کرد.

آقایی همچنین اظهار کرد: با گسترده‌تر شدن گفت‌وگوی دینی، سرمایه اجتماعی در جامعه بالا رفته و صلح بین پیروان ادیان از طریق گفت‌وگو بر قرار می‌شود.

وی "همنوعت را مثل خودت دوست بدار" را از جمله موضوعات و چکیده تورات عنوان کرد و انسان و نیز رفتار انسان با انسان را از جمله دغدغه‌های علمای دینی برشمرد و گفت: این موضوع شاخص رفتاری انسان محسوب می‌شود که در سایر ادیان هم وجود دارد و می‌تواند پایه گفت‌وگو قرار گیرد.

نماینده انجمن کلیمیان ایران همچنین اخذ نظر ادیان در خصوص مسائل مهم جهانی و اجتماعی از زبان عالمان دینی را از جمله آثار گفت و گوی ادیان ذکر کرد و افزود: اخذ بدون واسطه موضع ادیان در خصوص مسائل مهم زندگی اجتماعی بشری از سوی عالمان یک دین، از غرض‌ورزی و اشتباهات در فهم و برداشت جلوگیری می‌کند.

وی یافتن نقاط مشترک را هدف اصلی گفت‌وگوی دینی دانست و اظهار کرد: توحید، نبوت، وحی الهی، معاد، منجی و بسیاری از ارزش‌های اخلاقی در بین ادیان مشترک بوده و در گفت‌وگوی بین ادیان پیگیری می‌شود.

آقایی گفت‌وگوی دینی را موجب تقویت تکثر آرا و عقاید دانست و گفت: با فراهم شدن زمینه ارائه عقاید و باورهای ادیان دیگر، فضای همزیستی به وجود آمده و روابط بین پیروان ادیان تلطیف می‌شود.

وی همچنین برداشت رحمانی و خوانش مثبت از دین را از جمله آثار مهم گفت و گوی دینی برشمرد و اضافه کرد: برداشت دیگرستیزانه در متن ادیان وجود ندارد ولی برداشت مثبت، سازنده و همزیستی دینی در فضای گفت‌وگو شکل می‌گیرد.

نماینده انجمن کلیمیان ایران تبیین و تعمیق باورهای دینی خودی را از جمله آثار دیگر گفت‌وگوی دینی عنوان کرد و ادامه داد: با گفت‌وگوی بین ادیان، باور به دین خودی و نیز فهم از ادیان دیگر عمیق‌تر شده و به این طریق اثر مثبت گفت‌وگوی دینی به متن جامعه نیز گسترده می‌شود.

به گزارش ایرنا، نشست گفت‌وگوی ادیان و مذاهب در پژوهشگاه صفوی اردبیل برگزار شد و در این گردهمایی، برگزیدگان پنجمین دوره همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی با حضور نمایندگان ادیان و مذاهب تجلیل شدند.

در این آیین هشت نفر به عنوان برگزیدگان ارائه دهندگان مقاله به پنجمین دوره همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی و یک نفر نیز به عنوان صاحب مقاله بخش ویژه مورد تجلیل قرار گرفتند.

مقالات برگزیده این همایش روز گذشته در محل دانشگاه فرهنگیان شهر اردبیل توسط ارائه دهندگان قرائت و عرضه شد.

در حاشیه این همایش، کتاب نقش عشق حاوی مقالات برگزیده چهارمین دوره همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی اردبیل رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.