پروانه رضاقلی‌زاده روز شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خلخال افزود: علاوه بر افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی و ارتقای سرانه فضای مطالعه کتاب برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی سطح خدمات کتابخانه‌ای و نشست‌های مختلف فرهنگی و کتابخوانی در سال جاری نیز افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه توسعه برنامه‌های فرهنگی و تکمیل پروژه‌های عمرانی در اولویت برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است، اظهارداشت: زیربنای توسعه فرهنگی در هر جامعه، کتاب و کتاب‌خوانی است و کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی کتابخانه‌های عمومی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل کتاب را بهترین گزینه برای تامین سلامت فکری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: برنامه‌های مختلف فرهنگی در  کتابخانه‌های عمومی با هدف تشویق و ترغیب آحاد و اقشار مختلف مردم به کتاب و کتابخوانی در حال برگزاری است.

رضاقلی‌زاده با بیان اینکه وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی کتابخانه‌های عمومی در استان پیگیری می‌شود، افزود: کتابخانه مرکزی شهرستان بیله‌سوار ۹۵درصد و کتابخانه عمومی روستای انجیرلو بیله‌سوار ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار دارند و با افتتاح این پروژه‌ها میانگین فضای کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری به ۲.۶۰ مترمربع می‌رسد که بیش از میانگین سرانه فضای مطالعه کشوری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل همچنین گفت: اعتبارات عمرانی کتابخانه‌های استان در ۲ سال اخیر افزایش یافته، ولی با این حال با توجه به پروژه‌های نیمه‌کاره از جمله پروژه رها شده کتابخانه مرکزی خلخال اعتبارات تخصیص یافته جوابگوی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیست.

رضاقلی‌زاده بیان‌کرد: پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها برای کتابخانه‌های عمومی استان حائز اهمیت است که باید به‌دلیل اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه شهرداری‌ها به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.

حسین بصیر ،مدیر کتابخانه‌های عمومی خلخال نیز در این جلسه گفت: آمار عضویت در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در ۲ سال گذشته از چهار هزار و ۷۰۰ نفر به پنج هزار و ۴۰۰ نفر افزایش یافته و پنج هزار و ۲۲۷ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

وی با تقدیر از تلاش استاندار اردبیل و نماینده مردم منطقه در مجلس برای حل مشکل مالکیت کتابخانه عاشوری‌زاده خلخال اظهارداشت: با تعیین تکلیف مالکیت این کتابخانه زمینه برای بهسازی و نوسازی این کتابخانه واقع در مرکز شهر فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار منظور شده از محل اعتبارات استانی برای بهسازی و زیباسازی کتابخانه‌های عمومی خلخال در سال جاری تاکنون ریالی تخصیص نیافته از پرداخت به موقع نیم درصد عوارض شهری سهم کتابخانه‌های عمومی از طرف شهرداری خلخال تقدیر کرد.

او گفت: ۲۵۸ میلیون ریال از این محل به حساب کتابخانه‌های عمومی این شهرستان واریز شده است.

وی به برنامه‌ریزی برای اجرای ۶۰ عنوان برنامه در هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهر خلخال و مراکز بخش‌های تابعه این شهرستان اشاره کرد و گفت: رونمایی از ۲ کتاب جدید استاد خاکنژاد نویسنده این شهرستان از جمله برنامه‌های شاخص هفته کتاب وکتابخوانی خلخال است.

در این جلسه متن تقدیرنامه اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی خلخال از استاندار اردبیل در تلاش برای حل مشکل مالکیت کتابخانه عاشوری‌زاده به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه استان اردبیل قرائت شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.