سیدمحمد رستگاری روز چهارشنبه در جلسه مشترک  انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد افزود: مهمترین شاخص توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای وجود کتابخانه‌های غنی و متعدد و سرانه بالای مطالعه است و ارتقاء شاخص‌های کتابخوانی تاثیر انکار ناپذیری بر تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی  و کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه دارد.

این مسئول اظهار داشت: برگزاری مستمر جلسات کتاب و کتابخوانی، نقش مهمی در شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌ها و راهکارهای توسعه مطالعه و کتابخوانی در بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری این مهم دارد.

به گزارش روز چهارشنبه فرمانداری یزد، همچنین مدیرکل نهاد کتابخانه های استان یزد در این نشست گفت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته،  کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ۵ شاخص عضویت، امانت کتاب، تعداد کتاب، زیربنای کتابخانه‌ای و تعداد کتابخانه، جایگاه نخست کشور را کسب کرده است.

رقیه دوست فاطمیها با بیان اینکه سرانه مساحت کتابخانه‌های شهرستان  یزد در پایین‌ترین نقطه نمودار شهرستان‌های استان قرار دارد افزود: شهر یزد کمبودهایی از نظر تعداد کتابخانه و به ویژه زیربنای کتابخانه‌ای دارد و با اضافه شدن کتابخانه مرکزی به کتابخانه‌های یزد، اگرچه از نظرزیربنای کتابخانه‌ای رشد می یابیم اما کماکان مشکل کمبود تعداد کتابخانه در شهر یزد را خواهیم داشت.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان یزد به ضرورت بازسازی کتابخانه‌های تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون بیش از  ۲۰ کتابخانه قدیمی از جمله کتابخانه شرف الدین علی؛ که امسال هفتاد ساله شد، بازساری و مرمت شده است.

وی  با بیان اینکه بیش از دو میلیون نسخه کتاب در استان یزد وجود دارد اظهار داشت: گلایه‌هایی در خصوص برخی از کتاب‌های کتابخانه‌ها وجود دارد که ضمن پذیرش این موضوع که در بعضی از برهه‌های زمانی کتاب‌هایی با موضوعات خاص وارد کتابخانه‌ها شده‌اند اما در سال‌های اخیر کتاب‌های جدیدی از جمله کتاب‌های بخش کودکان به جمع کتاب‌های کتابخانه‌های استان وارد شده است که نیازمند توجه بیشتر است.

دوست فاطمیها تصریح کرد: در بخش مرکزی به علت تعدد روستا از جهت احداث کتابخانه مشکلاتی وجود دارد چراکه امکان احداث کتابخانه در همه روستاها وجود ندارد و روستاها باید با یکدیگر به توافق برسند تا کتابخانه‌ای مجهز در یکی از روستاها به عنوان روستای مرکزی احداث و به بهره برداری برسد.

در پایان این مراسم از دهیاران روستاه‌های دهنو، مدرسی، حسین اباد ریسمانی و شحنه از بخش مرکزی یزد با توجه به همکاری با نهاد کتابخانه‌ها و حمایت ویژه از کتابخانه سیار تجلیل بعمل آمد .

۷۵۳۷/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.